Hopp til innhold

Identitet – tilhørighet

Inspektøren på skolen spurte Ole Kristian: – Har du det bra?

Han svarte uten å tenke: – Ja.

Men etterpå tenkte han: «Hun skulle spurt igjen».

Bombejakke på knaggrekke.
Illustrasjon: Renate Rognan / NRK

Ole Kristian ble ikke mobbet på skolen, men han var sky i sosiale sammenhenger. De i klassen spurte: «Hvorfor er du så stille?»

Spørsmålet gjorde ham utilpass.

Så fant han Nasjonalt Folkeparti. Der spurte ingen om hvorfor han var som han var. Der følte han seg akseptert.

Se historien om Ole Kristian

  1. Noen er utadvendte. Andre mer innadvendte, som Ole Kristian. Tror du slike egenskaper kan ha noe å si for hvem som blir politiske eller religiøse ekstremister? Begrunn svaret.
  2. En undersøkelse fra Universitetet i Oslo viser at flere gutter enn jenter svarer at de kan være tilbøyelige til å bruke vold for å få oppmerksomhet om en sak eller få en endring i samfunnet. Hva kan det skyldes?
  3. Tenk på ditt eget liv. Kunne du ha ytret mening om en sak, uten å være sikker på at det du sier er det du mener?
  4. Ole Kristian var villig til å akseptere ekstreme synspunkter som gikk på tvers av ting han hadde lært tidligere. Om jødeutryddelsene under andre verdenskrig, for eksempel. Hva kunne du være villig til å godta eller gjøre for å beholde venner?
  5. Ole Kristian gjorde det dårlig på skolen og fant ingen å henge med. Skolene har ansvaret for at elevene har et godt læringsmiljø, men hvilket ansvar har elevene selv? Begrunn svaret.
  6. Ole Kristians historie kjenner vi nå. Han ble radikalisert mens han gikk på videregående skole. Hva ville du gjort hvis han var din medelev?

Last ned dette læringsopplegget som PDF

Kompetansemål

Samfunnsfag – etter 10. trinn:

reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser

drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger

Norsk – etter 10. trinn:

  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

KRLE – etter 10. trinn:

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon

Religion og etikk – etter vg3:

  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
  • ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål

Samfunnskunnskap vg1/vg2:

  • utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
  • gjøre rede for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering
  • utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier