Undervisningsopplegg: Demokratiets tilstand i dag Året 2024 bringer med seg et rekordstort antall planlagte valg, men hva betyr dette for demokratiet? Med utgangspunkt i Verdibørsen, får elevene mulighet til å utforske demokratiets tilstand i dagens globaliserte samfunn. Av Aida Zulic
Hva er et essay? Essay-sjangeren skal utforske temaer i den virkelige verden, men skal samtidig ikke være en akademisk tekst. Vanskelig å forstå? Bli klokere av NRK Skoles tips og triks! Av Marit Rønneberg Hagerup
Snakker vi oss syke? - Undervisningsopplegg Debatten løfter spørsmålet om overdreven åpenhet om psykisk helse, i seg selv fører til at flere blir syke. Diskuter tematikken med dine elever med dette undervisningsopplegget. Av Marit Rønneberg Hagerup
Undervisningsopplegg: De siste dødsdømte De siste dødsdømte er en historisk dokumentarserie i 8 episoder med søkelys på de som Norge valgte å ta livet av i rettsoppgjøret etter krigen. 25 nordmenn ble henrettet etter krigen. Hvem var de 25, og hvorfor akkurat dem? Av Klaus Erik Okstad
Lett å hate – undervisningsopplegg I serien Lett å hate møter vi Noman, som er norskpakistaner, muslim og homofil. Han vil finne ut hvorfor folk hater sånne som ham, og hvorfor han fortsatt skammer seg over den han er. Av Marit Rønneberg Hagerup
Ære: undervisningsopplegg Hva er egentlig ære? Har ære forskjellig betydning i begrepene «æresmedlem» og «æreskultur»? Utforsk ære og æreskultur i dette undervisningsopplegget. Av Marit Rønneberg Hagerup
Debattpakke til videregående skole Hvordan kan vi få de unge til å bruke ytringsfriheten, si sin mening, delta i debatter, stå fram uten redsel for å bli «cancelled»? Av Margit Anne Vegstein
Fagdag om radikalisering, ekstremisme og utenforskap Monica Liberg skulle undervise 9. trinn om ideologi, og fant nrk-saken «Smellet». Den fortellingen ble kjernen i en vellykket fagdag for elevene ved Nittedal ungdomsskole. Her får du skolens suksessoppskrift! Av Vicky Schaubert
Undervisningsopplegg: Brenner deler dikt med Margreth Olin Filmskapar Margreth Olin les diktet av Jon Fosse to gonger på rappen. Kva gjer dei ulike framføringane med korleis vi oppfattar diktet? Av Marit Rønneberg Hagerup