NRK var tilstede på fagdagen i Nittedal. Se hvordan dagen forløp, her:
Gutten som ble bombemann
Som tenåring ble Ole Kristian Brastad med i et politisk ekstremt miljø. 19 år gammel plasserte han en bombe i kjellernedgangen til Nor moské i Oslo. Så tente han på. Året var 1985.
«Smellet» er Ole Kristian Brastads historie. Skolen brukte den som utgangspunkt for dagen, og deler gjerne sitt tverrfaglige opplegg.
Last ned lærer Monica Libergs presentasjon av opplegget, her:
Som ringer i vann
Opplegget til Monica Liberg og kollega Arne Walter Storhaug er som ringer i vann, bare omvendt: Det begynner med den videste ringen.
Før elevene skal klikke seg inn i «Smellet», ser de avisoppslag av Brastad fra 1985. Elevene skal assosiere fritt: Hvem er han de ser på bildene?
I plenum deler elevene assosiasjonene sine. Deretter dukker de inn i fortellingen «Smellet».
Opplegget steg for steg
Slik anbefaler Monica Liberg at fagdagen gjennomføres:
- Start med å dele klassen i grupper på fire
- På storskjerm: Elevene ser forskjellige nyhetssaker fra NRK og VG. Disse er fra dekningen av bombeeksplosjonen i 1985. (Finnes i Libergs presentasjon, se over)
- Elevene gjør seg opp en mening om gjerningsmannen: Hvem er han? Hvilke fordommer har elevene overfor til ham?
- Elevene ser del 1 av «Smellet» på sine respektive mobiler. Del 1 handler om Ole Kristians barndom
- Deretter har elevene gruppesamtale om del 1. Lærer setter i gang samtalen, med diverse spørsmål. Dissse spørsmålene finner du i Monica Libergs presentasjon (over)
- Elevene ser del 2 av «Smellet». Den delen handler om radikaliseringen
- Deretter har elevene gruppesamtale om del 2. Lærer setter i gang samtale, på samme måte som som etter del 1
- Da Ole Kristian var i Fremmedlegionen sendte han et brev til faren sin. Hver gruppe forestiller seg hva Ole Kristian skrev til faren, og skriver brevet, slik de forestiller seg det
- Elevene ser del 3 av «Smellet». Denne delen handler om konsekvensene for Ole Kristian Brastad - om rettssaken og livet videre
- Dialogsamtale. Her er målet å lytte til hverandre. Elevene målbærer forskjellige perspektiver. De tar utgangspunkt i formuleringer og argumentasjon som de har fått av læreren. (Disse finnes også i Libergs presentasjon over)
- Oppsummering i plenum
- Elevene velger selv medium (podkast, video eller rollespill) og lager en presentasjon, alene eller i grupper
En blank suksess
Da fagdagen var over på Nittedal ungdomsskole, ble mange elever på 9. trinn værende. De ville fortsette diskusjonen og arbeide videre. Hva skal en si til sånt? Opplegget til Monica Liberg og Arne Walter Storhaug må vel kunne kalles en suksess.
Nå er det din tur!