Cruiseplaner vekker bekymring

Kritiske røster advarer mot miljøforurensning med katastrofale følger i et sårbart arktisk miljø.

Crystal Serenity

Cuiseskipet «Crystal Serenity» skal etter planene seile gjennom Nordvestpassasjen i august 2016.

Foto: Pressebilde / Crystal Cruises

Luksus-cruiseskipet «Crystal Serenity» fra Crystal Cruises blir det største skipet som noen gang har seilt gjennom Nordvestpassasjen, eller ved den canadiske delen av Arktis.

Flere eksperter uttrykker nå bekymring for både person- og miljøsikkerheten.

– Mangel på redningsutstyr

«Crystal Serenity» får følge av et annet fartøy, som har ytterligere sikkerhets- og miljøbeskyttelsesutstyr om bord, skriver Maritime Executive.

Dermot Loughnane

Direktør Dermot Loughnane i Tactical Marine Solutions.

Foto: Pressebilde / www.tactmarine.com

Direktør Dermot Loughnane i Tactical Marine Solutions i Canada er bekymret tross for følgeskip, et medbrakt redningshelikopter og bruk av mindre forurensende brennstoff enn det reglene foreskriver.

Loughnane har erfaring med å navigere i det arktiske området både til lands og til vanns.

– Et stort cruiseskip, som kommer til et lite samfunn som Grise Fjord (Canada) og Aasuitsoq (Grønland), er ikke ikke på noen måte godt nok utstyrt. Verre er det hvis noe går galt, påpeker han.

Hvis de skal evakueres er der heller ikke andet end folks private hjem, fastslår han.

– Det er heller ikke utstyr nok til å klare et forureningstilfelle eller nok ettersøknings- og redningsutstyr til å takle disse områdene, advarer Loughnane ifølge Kalaallit Nunaata Radioa.

– Unøyaktige sjøkart og avfallsproblem

Professor Ross Klein ved Memorial University i Newfoundland, Canada, peker på at det i området historisk sett har vært problemer med nøyaktigheten av sjøkart.

Ross Klein, Memorial University

Ross Klein, Memorial University.

Foto: Pressebilde / Memorial University

Han understreker at det er en risiko for at det kan skje en ulykke med «Crystal Serenity».

– Hvis det skjer en ulykke, så vil adgangen til nødhjelpsutstyr være begrenset, sier Klein.

I tillegg er Ross Klein bekymret for skipets spillvannsutslipp. Det kan nemlig være problemer med å bruke forbrenningsfasiliteter i området i forhold til miljøpåvirkningen.

– Hva gjør man med mengden av avfall, når det er mer enn tre uker mellom havner, som har fasiliteter til å motta avfall, spør Klein.

– Ikke klassifisert til isfylte farvann

Sten Wärnfeldt er tidligere radaroffiser og prosjektleder ved Radar Technology i Norge.

Han peker blant annet på at «Crystal Serenity» ikke er klassifisert til å ferdes i isfylte farvann og at skipet derfor vil være avhengig av støtte til å holde ruten isfri.

«Crystal Serenity» vil anløpe Kodiak, Dutch Harbor, Nome, Ulukhaktok, Cambridge Bay, Pond Inlet, Ilulissat, Sisimiut, Nuuk, Bar Harbor, Boston, Newport samt New York på sin 32 døgn lange cruisetur.

Reisen skal etter planene vare fra 16. august til 17. september 2016, og vil ifølge rederiet Crystal Cruises hjemmeside koste den nette sum av 19.755 dollar (cirka 122.000 norske kroner) per person.

Korte nyheter

  • Giellafestiválavahkku boahtte jagi

    Romssas áiggošedje boahtte jagi doallat giellafestiválavahku, muitala Gáisi gielddaguovddáža jođiheaddji Niklas Labba. – Dás galggašii leat girjjálašvuohta, musihkka, málesteapmi ja nu ain. Mii áiggošeimmet gielain dahkat festivála, čilge Labba. Dán vahkus dollo Sámi giellavahku miehtá Sámi. Ulbmilin lea lokte sámegielaid árvvu, ja buoridit máhtu sámi gielaid ja kultuvrra birra olles servodagas.

    Niklas Labba
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Går av etter to år som fylkesråd

    – Jeg har bedt om å fratre som fylkesråd fra første november. Dette har jeg gjort etter en samlet vurdering av de to år som har vært, og veien fremover. Det meddeler fylkesråd for plan, økonomi og kultur i Troms og finnmark fylkeskommune Anne Torill Eriksen Balto (Sp) på sin Facebookside. Eriksen Balto legger noe av skylden for sin avgang på sammenslåingen av Finmark og Troms fylkeskommuner, og hun er lei seg for at sammenslåingen har mange priser. Nå håper hun bare at Finnmark blir godt representert i den forholdsvis nye fylkeskommunen.

    Anne Torill Eriksen Balto
    Foto: Monika Falao pettersen / NRK
  • Må vel bytte navn på plakaten

    Skulle Finland komme til å arrangere Eurovision song contest en gang til, så må de vel endre logoen. For Språkrådet oppfordrer deg til å bruke de svenske navnene på finske steder og byer. – Svensk er sidestilt med finsk som offisielt språk i Finland, men svensk er et mindretallsspråk som er under økende press. Der stedsnavn i Finland har både en svensk og en finsk form, anbefaler Språkrådet å velge den svenske formen, skriver Språkrådet på sin nettside. Men Språkrådet får pepper for sine anbefalinger. Les mer om det her.

    Eurovision Song Contest Helsingfors