NRK Meny
Normal

Cruiseplaner vekker bekymring

Kritiske røster advarer mot miljøforurensning med katastrofale følger i et sårbart arktisk miljø.

Crystal Serenity

Cuiseskipet «Crystal Serenity» skal etter planene seile gjennom Nordvestpassasjen i august 2016.

Foto: Pressebilde / Crystal Cruises

Luksus-cruiseskipet «Crystal Serenity» fra Crystal Cruises blir det største skipet som noen gang har seilt gjennom Nordvestpassasjen, eller ved den canadiske delen av Arktis.

Flere eksperter uttrykker nå bekymring for både person- og miljøsikkerheten.

– Mangel på redningsutstyr

«Crystal Serenity» får følge av et annet fartøy, som har ytterligere sikkerhets- og miljøbeskyttelsesutstyr om bord, skriver Maritime Executive.

Dermot Loughnane

Direktør Dermot Loughnane i Tactical Marine Solutions.

Foto: Pressebilde / www.tactmarine.com

Direktør Dermot Loughnane i Tactical Marine Solutions i Canada er bekymret tross for følgeskip, et medbrakt redningshelikopter og bruk av mindre forurensende brennstoff enn det reglene foreskriver.

Loughnane har erfaring med å navigere i det arktiske området både til lands og til vanns.

– Et stort cruiseskip, som kommer til et lite samfunn som Grise Fjord (Canada) og Aasuitsoq (Grønland), er ikke ikke på noen måte godt nok utstyrt. Verre er det hvis noe går galt, påpeker han.

Hvis de skal evakueres er der heller ikke andet end folks private hjem, fastslår han.

– Det er heller ikke utstyr nok til å klare et forureningstilfelle eller nok ettersøknings- og redningsutstyr til å takle disse områdene, advarer Loughnane ifølge Kalaallit Nunaata Radioa.

– Unøyaktige sjøkart og avfallsproblem

Professor Ross Klein ved Memorial University i Newfoundland, Canada, peker på at det i området historisk sett har vært problemer med nøyaktigheten av sjøkart.

Ross Klein, Memorial University

Ross Klein, Memorial University.

Foto: Pressebilde / Memorial University

Han understreker at det er en risiko for at det kan skje en ulykke med «Crystal Serenity».

– Hvis det skjer en ulykke, så vil adgangen til nødhjelpsutstyr være begrenset, sier Klein.

I tillegg er Ross Klein bekymret for skipets spillvannsutslipp. Det kan nemlig være problemer med å bruke forbrenningsfasiliteter i området i forhold til miljøpåvirkningen.

– Hva gjør man med mengden av avfall, når det er mer enn tre uker mellom havner, som har fasiliteter til å motta avfall, spør Klein.

– Ikke klassifisert til isfylte farvann

Sten Wärnfeldt er tidligere radaroffiser og prosjektleder ved Radar Technology i Norge.

Han peker blant annet på at «Crystal Serenity» ikke er klassifisert til å ferdes i isfylte farvann og at skipet derfor vil være avhengig av støtte til å holde ruten isfri.

«Crystal Serenity» vil anløpe Kodiak, Dutch Harbor, Nome, Ulukhaktok, Cambridge Bay, Pond Inlet, Ilulissat, Sisimiut, Nuuk, Bar Harbor, Boston, Newport samt New York på sin 32 døgn lange cruisetur.

Reisen skal etter planene vare fra 16. august til 17. september 2016, og vil ifølge rederiet Crystal Cruises hjemmeside koste den nette sum av 19.755 dollar (cirka 122.000 norske kroner) per person.