– Det er ikke nok at folk som jobber ved nødnummersentraler kan samiske ord, de må kunne kommunisere med samisktalende også, mener brannsjef Alf Isaksen.
GULDAL:
Har ønsket det lenge
Brannsjefen i Karasjok er en av de som lenge har ønsket at man har samisktalende personer ved nødnummersentralene.
– Det er ikke nok å kunne 3500 samiske ord, man bør kunne kommunisere med samisktalende på en god måte, mener Isaksen.
Jobber med løsninger
Gáisi spåksenter i Tromsø jobber med å få samisktalende operatører i det felles 112 nødnummeret i Euoropa.
Gáisi er samarbeidspartner i prosjektet Multicom 112+ extended, som vil utvikle et moderne verktøy for språktrening, der operatørene ved nødsentralene skal lære seg de aktuelle språkene tilfredsstillende, i løpet av kort tid.
– Arbeidet er å fremme det samiskespråket, noe vi hra tro på, sier daglig leder Niklas Labba ved Gáisi Språksenter,
– Problemer er kunnskap
Brannsjefen i Karasjok mener at behovet ikke er å kunne mange ord på samisk, men å kunne formidle samiske nødmeldinger til de rette personene.
– Ofte er problemet i dag at vi som skal på uttrykning, ikke hvet hvor vi skal, fordi nødmeldingssentralene ikke har klart å kommunisere godt nok med de samisktalende personene, der ligger problemet, avslutter Isaksen.