NRK Meny
Normal

Vil surfe på den norske bølgen i USA

Gründerne bak Films of Norway håper 4,5 millioner norskamerikanere, og en stor interesse for nordisk kultur i USA, kan gi et nytt marked for strømming av norsk tv og film.

Lillyhammer, Ylvis og Jo Nesbø

Frank Tagliano i Lilyhammer, Ylvis i revekostymer og Jo Nesbø har på hver sin front vært med på å skape en nordisk bølge i USA.

Foto: Rubicon/Afp/Michael Ray

– Vi skal gjøre det samme som Netflix, bare andre veien. Vi skal tilby norsk film i USA, sier Geir Helge Mæland.

Han er Stavangermannen bak Films of Norway, videoportalen med kun norske filmer, serier og barneprogrammer, kun tilgjengelig i USA.

Geir Helge Mæland og Oscar Eriksen

Geir Helge Mæland og Oscar Eriksen i Films of Norway.

Foto: Eirin Larsen / NRK

Fjord, fjell og lefser

Mæland koblet norsk film og det nordamerikanske markedet allerede for ti år siden, men den gang bare i sitt eget hode. Man kan si, uten å overdrive, at forutsetningene er mange ganger så gode i dag.

– Jeg tenkte først på norskamerikanerne. Etter hvert så vi også at det er mange amerikanere som ikke har noen tilknytning til Norge, men som synes det er kult med norske ting. De leser Jo Nesbø, hører på norsk musikk og synes det er eksotisk, sier Mæland.

– Det er jo en skandinavisk bølge for tiden, og Norge står sterkt i USA. Det er noe nasjonalromantisk, stilig og eksotisk med Norge. Fjord, fjell og lefser slår an, sier salgsansvarlig Oscar Eriksen.

Distribusjonsselskapet Hollywood Film AS, som Mæland også står bak, har allerede rettighetene til flere norske filmer, som for eksempel NRK-dokumentaren «Oil, The history of the Norwegian Oil Adventure» fra 2011. Den er veldig interessant for amerikanere, mener de.

4,5 millioner norskamerikanere

Da nordamerikanerne ble talt opp i 2000 viste statistikken at etniske nordmenn og deres etterfølgere representerer 1,6 prosent av den totale amerikanske befolkning. Det betyr 4,5 millioner mennesker med norske aner i USA. Og man kan slå fast at det har blitt flere de siste 14 årene.

– Mange av dem er også organiserte og lette å nå. Organisasjonen Sons of Norway har for eksempel 60.000 medlemmer, sier Mæland.

Films of Norway

Tanken bak Films of Norway er å prøve å nå norskamerikanere og amerikanere som er interessert i Norge og norsk kultur.

Foto: Eirin Larsen / NRK
Stine Helgeland, avdelingsdirektør NFI

Stine Helgeland, lanseringsdirektør i NFI.

Foto: NFI

– Norsk film og serier har ikke vært så enkelt for amerikanerne å få tak i. Det er noe vi ser at treffer. Vi ser også at mange norskamerikanere vil overlevere norsk språk og kultur til barna sine, sier Eriksen.

Og de norske programmene skal tekstes på engelsk.

– Ja det må de. Vi tenkte å la det være valgfritt, slik at de kan ta bort den engelske teksten hvis de vil friske opp sine norskkunnskaper. Vi tenkte også at det kan være en tanke for foreldre å lære barna sine norsk med hjelp av norsk barne-tv, sier Mæland.

Mindre norsk uten norske leverandører

– I utgangspunktet er det veldig bra om vi har norske tjenester som klarer å levere innhold i et internasjonalt marked. Det ville jeg sett på som veldig positivt, sier lanseringsdirektør Silje Helgeland ved Norsk filminstitutt (NFI).

For i dag er det hovedsakelig amerikanske aktører som Netflix, HBO, iTunes og Google som har en klam hånd på det digital filmmarkedet.

– Vi har ingen norske og veldig få europeiske tjenester som levere innhold via disse nye tjenestene, sier hun.

Gjør det noe med tilbudet?

– Når det gjelder musikk gikk norskandelen ned da markedet ble digitalt. Markedsandelen på norsk har sunket fra 40 prosent til 12 prosent i streamingmarkedet. Så sånn sett kan du si at det gjør noe med innholdet. Det du ser er at de store blir enda større og de minste blir marginalisert, sier Helgeland.

– Snakker om Lilyhammer, Broen og Ylvis

Målet er å lansere med minimum 80 filmer og 10 serier i første omgang. Beta-versjonen slippes i oktober og de planlegger lansering ved årsskiftet. Om det går bra håper de å skape et helt nytt marked som Norsk film, og ikke bare for storfilmer.

– Dagens teknologi er så avansert, og så enkel. Den digitale verden gjør at vi relativt enkelt kan sitter her i Norge, og film hjem til folk hvor som helst i hele verden via internett, sier Eriksen.

Ifølge Mæland har konseptet allerede høstet lovord blant amerikanske filmprodusenter.

– De synes dette er litt kult. Det å ha en portal som kun har én sjanger er rimelig nytt.

For de er godt kjent med norsk og nordisk film.

– Lilyhammer er den store suksessen. I tillegg snakkes det mye om Broen og Ylvis i statene. Det er forskjellige nordiske ting som slår an, sier Mæland.