Hopp til innhold

Vil kun fly i askefrie områder

SAS og Widerøe står samlet om å ikke fly i områder med «litt» aske. Pilotene er lettet over at de ikke må vurdere om det er trygt å fly i asketruede områder.

SAS-fly, Sola

SAS vil foreløpig kun fly i områder som er helt fri for aske.

Foto: Zbigniew Czaplicki / NRK

Ifølge de nye reglene som Luftfartstilsynet innførte i går, er det opp til flyselskapene å bestemme om de vil fly i områder med «litt» aske.

Det fikk norske piloter til å rase.

Onsdag bestemte SAS og Widerøe seg for likevel ikke å fly i slike områder.

Helt askefritt


– Det vil si at vi fortsetter å operere som vi har gjort hele tiden. Forholder oss til disse spredningskartene som viser hvor det potensielt kan være aske.

Det sier Eivind Bjurstrøm, som er basesjef i SAS Norge. Han forteller at SAS foreløpig ikke vil fly i luftrom med aske i.

Video Setter pilotene i et skvis

Se RV-innslag: Setter pilotene i en skvis

– De nye reglene gir en mulighet for det på sikt, men vi har valgt å ikke benytte de mulighetene enda, sier han.

Og avgjørelsen om å bare fly i askefrie områder blir godt tatt imot av Norsk Flygerforbund.

–Jeg syns det er en god og klok beslutning, sier leder i forbundet Helge Anonsen.

Sikkerhet

Tirsdag delte luftsfartsmyndighetene luftrommet over Norge i tre kategorier; åpent, stengt og soner med lav konsentrasjon av aske.

Det var i soner med litt aske at pilotene ble bedt om å se etter faresignaler, og eventuelt snu og varsle tårnet ved problemer. Det likte ikke Norsk Flygerforbund.

– Flysikkerhet koster penger. I dette tilfeller koster flysikkerhet forferdelig mye penger. Og det er naturligvis en tøff belastning for selskapene, men samtidig er slik at man må ha et kompromissløst forhold til flysikkerhet, sier Anonsen.

Flyr

Norwegian

- Våre piloter frykter ikke å fly i områder med litt aske, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.

Foto: ScanStock

Flyselskapet Norwegian utelukker ikke at de vil fly i områder med aske. Det sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.

– Vi har fått våre nye strenge kontrollrutiner godkjent av Luftfartstilsynet i går kveld, og de vil vi følge, sier hun.

Både norske og europeiske piloter mener at det nye regelverket kan sette liv i fare.

Skånevik sier at Norwegian ikke har fått noen signaler fra sine piloter om at de ikke vil følge de nye rutinene.

– Alle i selskapet vet hvor alvorlig vi tar sikkheten, og det nok det også som gjør at våre piloter muligens da har en annen holdning enn det andre har, sier kommunikasjonsdirektøren.