Veteranflyets siste tur

Det tok 20 timer å fly det gamle Braathens-flyet fra Alaska til Sola, men det å få det et par hundre meter fra flyplassen til flymuseet var den virkelig tidkrevende operasjonen.

Veteranflyet vart flytta til flyhistorisk museum på Sola

Veteranflyet ble flyttet til flyhistorisk museum på Sola.

– Vi har tømt maskinen for utstyr. Vi har også gjort klar plassen for der flyet skal stå. Vi har gravd opp, lagt fundament, asfaltert og lagt kabel til forsyning fra flymuseet og ut til flyet, sier Helge Nyhus i vennestiftelsen ved Flyhistorisk Museum Sola.

Han har nettopp sett det gamle DC6-B flyet trille på plass utenfor flymuseet på Sola. Flere hundre flyentusiaster hadde samlet seg for å se det tidligere Braathens-flyets siste tur. Fem lysstolper har måttet bli montert ned. Veien har måtte bli utbedret. Skilter og midtrabatt har måttet bli fjernet. Og trafikken måtte stoppes i noen minutter på den sterkt traffikerte hovedveien ved flyplassen på Sola.

– Det føles godt. Nå er den på sitt siste hvilested, sier Nyhus.

Braathens-fly

Her fraktes det siste gjenlevende flyet av typen DC-6B som Braathens Safe opererte frem til 1973 over hovedveien ved flyplassen på Sola.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Fløy fra Alaska

NRK har fulgt den siste delen av historien til flyet.

Etter ha sittet koronafast i Alaska i tre måneder ble vinneren av verdens tøffeste hundeløp, Iditarod, Thomas Wærner og hundene hans, fløyet til Sola med det gamle DC-6B-flyet. Det landet i begynnelsen av juni etter å ha vært på vingene i om lag 20 timer.

Da hadde entusiastene ved Flyhistorisk Museum på Sola jobbet i elleve år med å få flyet hjem til det som var hovedbasen frem til 1973.

Men det gjenstod en siste tur. Fra flyplassen til museet.

Det er lettere å få flyet hjem fra Alaska enn over flyplassveien. Det er et utrolig puslespill, sa Ole Johan Berg fra museets venneforening til NRK i juni.

DC-6B som fløy for Braathens SAFE lander på Stavanger lufthavn

Slik ble flyet tatt imot på Sola i juni.

Foto: Morten Nesvik / NRK

Skal utstilles

Tirsdag kveld var Berg inne i flyet da det ble trukket på sin siste tur.

Flyet var et av sju Douglas DC-6B Cloudmaster som Braathens opererte mellom 1962 og 1973. De andre seks er hugget opp for lengst, skrev Teknisk Ukeblad da flyet landet på Sola. Da flyet landet på Sola ble det møtt av blant andre ordføreren og med vannsalutt. Flyet skal være i god stand selv om det fikk litt problemer på den siste lange turen fra Alaska.

– Flyet gikk jo i stykker rett etter vi starta, så da var det jo spørsmål om vi måtte snu og fly tilbake, sa Thomas Wærner rett etter landing. Men det trengte det altså ikke.

Thomas Wærner

Thomas Wærner foran flyet som fraktet ham fra Alaska til Sola.

Foto: Morten Nesvik / NRK

Og tirsdag fraktet Berg og flyentusiastene flyet de siste meterne før den ble plassert rett utenfor hangaren til flymuseet på Sola.

– Nå skal flyet renoveres innvending. Vi skal lage en utstilling som skal vise både flyets historie og Braathens Safe sin historie, sier Berg.