Venter på at Avinor skal satse på universell utforming

Ryfylke Aluminium tar nå tak i ideen om en påstigningsrampe, som skal få folk lettere på og av fly. Passasjerer med spesielle behov har det idag vanskelig på flyplasser uten gangbro til flyene.

Ryfylke Aluminium tar nå tak i ideen om en påstigningsrampe, som skal få folk lettere på og av fly. Passasjerer med spesielle behov har det idag vanskelig på flyplasser uten gangbro til flyene.

VIDEO: Per Thjømøe tror han får med seg Avinor på sine ideer til universell utforming, men har tror det tar tid. Foto: Arild Eskeland/NRK.

– Jeg prøver å påvirke politikere og andre og få dem til å tenne på dette her slik at vi får en universelt utformet flyplass innen stortingets mål som er 2025, sier Per Thjømøe.

84-åringen har 45 års fartstid fra flyselskapet som før bare het Braathens, og har lenge jobbet for å gjøre det lettere å komme seg på og av fly. Pensjonisten og oppfinneren har flere ideer til hvordan folk med spesielle behov kan heises ombord i fly, der det ikke er gangbroer i dag.

Nesten klare til å sette igang

Og Ryfylke Aluminium har tent på to av ideene til Per Thjømøe.

– Vi har kommet så langt at vi har laget et designforalg og funnet frem til flere av komponentene som trengs og har det forsåvidt klart for oss. Så fort vi finner en partner vil vi sette igang, sier Øyvind Mork, daglig leder i Ryfylke Aluminium.

Ved flyplassen på Sola er det i dag syv utganger uten gangbroer til ombord- og avstigning. Det er her forslagene til den pensjonerte Braatens-ansatte kan være aktuelle.

– Det er noen ideer som ser spennende ut, og som kunne være interessante å gå i dybden på. Likevel har vi dekket dagens behov og tilfredstiller kravene som kommer fremover også, sier Morten Wathne, operativ leder Stavanger lufthavn Sola.

Men selv om behovet ikke er så stort på Sola, er det fleire mindre flyplassar som treng nye løysingar for å oppfylla krava om universell utforming.

– I løpet av en åtte til ti års tid tror jeg Avinor vil bli tvunget til å gjøre noe, men jeg tror det tar veldig lang tid, sier Thjømøe.

Radiostyrt gangbro

Slik ser Per Thjømøe for seg den radiostyrte gangbroen.

Foto: Ryfylke Aluminium