Bussjåfør Lars Ivar Hoftun hadde akkurat sluppet av ungdomsskoleelever i Erfjord i Suldal, og skulle kjøre strekningen Lovraeidet-Rødsliane på vei tilbake til Sand.
Han var den eneste personen i bussen da steinene fra et ras plutselig dundret inn i siden på kjøretøyet.
– Jeg så ikke steinene som falt ned, jeg så ikke raset. Det kunne fort ha gått veldig mye verre, så jeg har hatt en helt utrolig flaks, sier Hoftun.
Han var alene på veien og holdt seg godt ute i veibanen da raset gikk.
– Det ble minimalt med skade på bussen, men om jeg hadde holdt meg litt lengre til høyre på veien kunne det ha gått skikkelig galt, forteller han.
Det var Suldalsposten som først omtalte saken. Hoftun fikk ingen personskader som følge av hendelsen.
Lars Ivar Hoftun slapp fra hendelsen med skrekken.
Foto: PrivatHar satt opp konteinere
Steinraset var på omtrent ti meter i bredde, og strakte seg mellom 20 og 25 meter opp ura. Det forteller prosjektleder Livar Thomassen i Statens vegvesen til NRK.
– Heldigvis var det ikke så mye steiner som endte opp i veien, sier han.
Etter hendelsen måtte vegvesenet finne en rask løsning for å sikre stedet mot flere ras.
– Vi har satt opp fem konteinere etter hverandre slik at bilister kan kjøre forbi. Det er bare en mellomløsning, slik at veien kan holdes åpen. Nå må vi gjøre grep i dette området, og geologen skal utforme et notat med forslag til tiltak.
NRK har også pratet med trafikkoperatør i vegvesenet, Ken Ove Holm.
– Det har vært en geolog på stedet som har forsikret oss om at det ikke skal være noen overhengende fare for større ras i området. Konteinerne skal stoppe eventuelle mindre masser, sier Holm.
Slik ser rasområdet ut i dag. Flere innbyggere er bekymret for at de fem konteinerne ikke skal klare å stå imot ett eventuelt nytt ras.
Foto: Jan Ove JonassenRogalands farligste vei
Riksveg 13 mellom Sand og Erfjord er kjent som en av landets farligste veier, og er stadig utsatt for ras.
– Det er høye fjell og fare for at noe kan falle ned. Det har nok ikke blitt bedre med all den nedbøren som har vært i området den siste tiden, sier Thomassen i vegvesenet.
Innbyggerne i Suldal har i årevis kjempet for å sikre veien. En av dem er ansvarlig for Facebook-gruppen «Trygg Rv13 gjennom Suldal», Veronica Lundal Warhaug.
Hun har tre barn som ofte tar skolebussen på veien. To av barna hadde akkurat blitt sluppet av bussen før den skulle til Sand igjen, og ble truffet av steinraset.
Veronica Lundal Warhaug bor i Erfjord. Hennes to sønner går på ungdomsskolen, og tar skolebussen hver dag. Hennes datter går på barneskolen, og tar skolebussen når klassen skal ha svømmeundervisning på Sand.
Foto: Privat– Jeg var forferdelig lettet og glad for at barna mine var trygt hjemme igjen. Samtidig kjente jeg veldig på frykten og redselen vi foreldre har.
Hun forteller at flere foreldre er engstelige for å sende barna sine av gårde med skolebussen når det er store nedbørsmengder.
– Det aller verste scenarioet er jo at en skolebuss full av barn og ungdom hadde blitt truffet av et ras. Dette er min største frykt. Det hadde blitt en tragedie, for hver enkelt familie, men også for hele samfunnet, om vi hadde mistet barna våre i et ras.
– At det faktisk var skolebussen som ble truffet denne gangen, viser at det vi er redde for, faktisk kan skje. Det blir enda mer virkelig at det er en reell fare for liv og helse å sende det aller kjæreste vi har langs denne veien. Fram og tilbake, fem ganger i uka.
Skal komme tunnel
Statens vegvesen har utarbeidet en reguleringsplan for strekningen, og skal etter planen rassikre området ved å bygge en tunnel.
I fjorårets budsjettavtale mellom Ap, Sp og SV, ble det satt av 65 millioner kroner til oppstart av tunnelprosjektet i 2022.
Da forslaget til statsbudsjettet for 2022 kom, ble det klart at det ikke blir satt av penger til prosjektet neste år.
Reaksjonene i lokalmiljøet har vært sterke.
Steinraset var på omtrent ti meter i bredde, og strakte seg mellom 20 og 25 meter opp ura.
Foto: Christoffer Straabø– Det ser ikke ut som den tunnelen kommer så fort som vi trodde likevel. Nå må politikerne holde det de lovet, og sette i gang så fort som mulig, sier Veronica Lundal Warhaug.
Bussjåfør Lars Ivar Hoftun vil også ha fortgang på prosessen.
– Det er forferdelig å tenke på at vi ikke skal få fortgang på tunnelen vi har blitt lovet.
– Bør prioriteres
Stortingsrepresentant Ingrid Fiskaa (SV) har lenge engasjert seg i saken, og mener det trengs fortgang i planleggingen og mer penger til rassikring i området.
Roy Steffensen (Frp), Alexander Lunde (V), Olaug Bollestad (KrF) og Mímir Kristjánsson (R), har alle uttalt til Stavanger Aftenblad at de stiller seg kritiske til at rassikringen står på pause.
Geir Pollestad (Sp) representerer Rogaland på Stortinget. Han sier prosjektet ikke er på listen over prosjekter som stanses.
– Det var ingen grunn til noe mer omtale i statsbudsjettet. Det er ikke rett at det ikke er satt av penger. Dette er et prosjekt som finansieres over en sekkepost, skriver Pollestad i en tekstmelding til NRK.
Sekkeposten er de 65 millionene som ble satt av etter budsjettavtalen i 2021. Pollestad påpeker i tillegg at det er store poster under Statens vegvesen som ikke er fordelt til konkrete prosjekter.
– Jeg er også utålmodig på fremdrift og mener rask fremdrift må prioriteres, og at bygging starter så snart planleggingen er i mål.