– Dette kan høres ut som en fantasidrøm, men det er i høyeste grad en realitet, sier teknologispesialist i Green Future Jan Otto Reimers.
Med dagens batteriteknologi skal det være mulig med kommersielle flyruter innen få år, ifølge rapporten de har laget på vegne av blant annet Avinor.
De mener at testflygingene av elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen skal være i gang i løpet av 2023. Passasjerer skal kunne fly elektrisk mellom byene i 2025.
Målet er at alle innenriksreiser skal være elektriske innen 2040.
Må satse bærekraftig
Planen ble presentert av Green Future på bærekraftskonferansen Pionér i Stavanger onsdag.
I tillegg til Avinor har Aircontact group, Berg Hansen, Sparebanken Vest og Næringsforeningen i Stavanger-regionen vært med å bestille rapporten.
Strekningen mellom Stavanger og Bergen skal være egnet til å være først ut med elfly på grunn av avstanden og alternative landingssteder.
– Det er et stort trafikkgrunnlag mellom de to vestlandsbyene. Både fra næringslivet og turismen, sier direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen Harald Minge.
Stavanger lufthavn jobber med å få nok kraft tilgjengelig på flyplassen til elflyene står klare.
– Dette er viktig for hele luftfarten. Luftkraft må bli mer bærekraftig, sier lufthavndirektør Anette Sigmunstad.
Kan bli først i verden
Dersom planen blir en realitet, kan Norge bli et av de første landene til å ta i bruk elektriske rutefly.
Avinor og Luftfartstilsynet foreslo til regjeringen i mars at Norge skal være pådriver og arena for utvikling, testing og tidlig implementering av elfly.
– Jeg er glad vi er ambisiøse, for vi vet at vi trenger fly i Norge. Å få klimavennlige fly med nullutslipp er en enorm mulighet, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NRK.
Årlig er utslippet til innenlands flyreiser 1,3 millioner tonn Co2-ekvivalenter.
– Om alle fly blir elektriske kan dette tallet reduseres til null, sier Reimers.
Han mener at Norge har gode forutsetninger for utvikling av elektrisk luftfart på grunn av tilgangen til fornybar elkraft og det velutviklede kortbanenettverket.
Elflyprosjekt skrinlagt i vår
Widerøe er et av flyselskapene som vil investere i elfly. I fjor gikk de inn i et samarbeid med industriselskapet Rolls-Royce og flyprodusenten Airbus om å utvikle framtidas nullutslippsfly. I april ble det kjent at flyprodusenten skrinlegger prosjektet.
Likevel har Reimers troen på at prosjektet deres vil bli en realitet.
– Det er stor interesse for dette fra både europeiske og amerikanske myndigheter. Selv om koronasituasjonen gir utfordringer må vi fortsatt jobbe med fremtidsrettede løsninger.
Billigere flybilletter
Elektriske fly kan gjøre det mulig å utnytte flere av flyplassene i Norge. Det kan føre til flere regionale flyginger, mener Reimers.
– Etter hvert kan flyruter sammenlignes med bussruter vi har i dag.
Flybillettene kan også bli billigere.
– Elektrisitet er rimeligere enn drivstoff. I tillegg blir vedlikeholdet av elfly enklere, og driftssikkerheten er høyere slik at kostnadene blir lavere, forteller Reimers.