Vil gjøre Vestlandet verdensledende på elfly: – Nullutslippsfly vil bli den nye bussen 

FLESLAND (NRK): Allerede i løpet av fem år kan de første elflyene være på plass i kommersiell trafikk på Vestlandet.

Digital skisse av det elektriske flyet ES-19 som er under utvikling av svenske Heart Aerospace

VOKSER FORT: Elfly er foreløpig både små og kun i testfasen, men vokser fort. Widerøe tror de første kommersielle flygingene kan starte så tidlig som i 2025. Her en skisse av det elektriske flyet ES-19 som er under utvikling av svenske Heart Aerospace.

Foto: Illustrasjon / Heart Aerospace

– Fly kommer til å være en viktig del av mobiliteten vår, ikke minst på Vestlandet, som har store avstander og er utfordrende geografisk. Derfor må vi ta revolusjonen med elektrifisering også innen luftfarten, sier fylkesvaraordfører i Vestland, Natalia Golis (MDG).

Mandag samlet hun og fylkesordfører Jon Askeland (Sp) en rekke topper fra luftfarten, næringslivet, teknologi og det politiske miljøet i Bergen Aero Klubbs hangar på Flesland.

Det hårete målet: Gjøre Vestland til verdens fremste pionerområde for elektriske fly gjennom elektrifisering av de sterkt subsidierte distriktsrutene på kortbanenettet.

Natalia Golis

VIL HA NULLUTSLIPP: MDGs fylkesvaraordfører i Vestland, Natalia Golis, håper å ha utslippsfrie fly på på plass innen 2025.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Avinor: – Luftfart er fremtiden

Går det som Golis og Askeland drømmer om, skal du kunne fly utslippsfritt mellom f.eks. Bergen og Førde om bare fem år.

Slett ingen umulighet, mener konsernsjefen i Avinor, Dag Falk Pedersen, en av dem som fikk servert luftige visjoner med boller og brus på Flesland.

– Vi jobber sammen med Vestland og andre fylkeskommuner nettopp for å bli verdensledende. Fra 2024 skal fylkeskommunene bestille flyruter på kortbanenettet, så de har definitivt en veldig sentral rolle i dette.

– Hvor viktig er det for Avinor at Norge lykkes med elfly?

– Svært viktig. Vi ser jo at kritikken mot luftfart i stor grad knytter seg til bruken av fossilt brennstoff. Luftfart er fremtiden, men vi må finne en løsning på drivstoffet. Da blir luftfarten en sentral del av løsningen innen transport, sier Pedersen.

Sandane lufthamn Anda

SUBSIDIERTE RUTER: Elflyene er først og fremst tenkt satt inn på distriktsruter på kortbanenettet. Her Sandane lufthavn Anda.

Foto: Steinar Lote / NRK luftfoto

Widerøe tror snarlig oppstart

Strategidirektør Andreas Kollbye Aks i flyselskapet Widerøe, som i dag opererer de fleste rutene på kortbanenettet i Norge, ønsker initiativet fra Vestland velkommen og mener det kan bidra til å for alvor gjøre Norge til et foregangsland innen det grønne skifte i luftfarten.

– Dette kan vi få til. Spørsmålet er om markedet og den politiske viljen er til stede, sier Aks.

– Hvor tidlig er det realistisk å tro på kommersielle flyginger med elfly på Vestlandet?

– Det er nok mulig å se små fly relativt tidlig, mellom 2025 og 2030. Større fly ligger nok lenger fram i tid.

Advarer mot å legge ned flyplasser

Flyginger med mindre kapasitet vil føre til flere fly og flere avganger. Avinor-sjef Dag Falk Pedersen sier kapasiteten på dagens flyplasser er god nok til å ta unna en slik økning i starten.

– Men det ville være uheldig å binde seg til å ikke bygge ut lufthavnene i fremtiden når den nye teknologien kommer, sier han.

Samtidig advarer fylkesordføreren fra MDG mot å legge ned flyplasser.

– Når vi får en elektrifisert luftfart, vil vi angre bittert. Vi må være tydelige på at vi klarer tenke 20 år frem i tid. Innen 2030 kommer flere av oss til å fly til et møte på Vestlandet, sier Natalia Golis.

Dag Falk Pedersen, konsernsjef i Avinor

SKREV UNDER: Her skriver konsernsjef i Avinor, Dag Falk Pedersen, under på en forpliktelse om å jobbe for utslippsfri luftfart på Vestlandet.

Foto: NRK Hordaland / NRK Hordaland

– Avhengige av staten

Men en slik storsatsing og omlegging til helt ny teknologi er selvsagt ikke billig. Fylkeskommunene over hele landet står allerede midt oppe i en særdeles kostbar elektrifisering av fergetrafikken.

Nå står hurtigbåtene for tur, og fylkene har allerede gjort det klart at de trenger penger fra staten for å få det til.

Golis erkjenner at elektrifisering av lokalrutene i flytrafikken vil gjøre et solid innhugg i økonomien både i fylket og staten.

– Det koster penger å være først. Vi vil være avhengige av at staten går inn med insentiver. Det går an å gjøre mange lure små grep som gjør det attraktivt for næringslivet å bli med, som f.eks. gratis lading på flyplassene, momsfritak og kutt i landingsavgiftene.