Det bugner i sjokolade og neonfargede sukkertøy på Europris og Ica i Stavanger.
Store paller med ekstra smågodt er satt ut i butikkene, og prisene er lave. Bare 5,90 kroner og 7,90 kroner for hektoen.
– Vi håper jo at det trekker kunder inn i butikken ja, sier butikksjef på Ica Støperigården, Espen Berge.
Les også:
Les også:
– Den største salgsuka i året
For butikkjedene har ikke glemt at det er Halloween neste uke, og dekorerer mye med gresskar, edderkopper og ikke minst lave priser. Og det gleder godterileverandørene.
– Det er klart Halloween påvirker salget vårt, vi selger nesten dobbel så mye i denne måneden som ellers, sier David von Laskowski som er pressetalsmann for Candy King.
Les også:
Les også:
De og Nidar er de største aktørene på smågodt-markedet i Norge, og begge to ser at oktober og Halloween har blitt en ny «godterihøytid».
– Halloweenuka er den største salgsuka for smågodt i løpet av året, forteller kommunikasjonsrådgiver hos Nidar, Marthe Schomacker.
Tidligere har blant annet påsken vært en tid det selges mye, men oktober og mørketid har kanskje gitt flere litt større behov for kos. Og lave priser hos butikkene drar folk.
– Halloweensesongen er jo en liten sesong, men vi har helt bevisst satset på noen ting for å dra folk inn i butikkene, forteller Jon Boye Borgersen i Europris.
– Og det fungerer?
– Ja, det fungerer godt.
Saken fortsetter under bildet
Kjøper litt ekstra
– Vi liker jo å ha litt godt til kaffen. Vanligvis kjøper vi ofte på Europris, men nå er det jo billig her at da kan vi like godt handle her, sier Berit Jorun Assheim når vi møter henne ved smågodtberget på Ica.
Og selv om prisene er rundt halvparten av de normale flere steder denne måneden tror nok von Lakowski at det lønner seg for kjedene.
– Vi ser at det er en viktig vare som lokker folk, men vi kan ikke påvirke prisene som dagligvarebutikkene har, sier han.
– Taper de penger på dette?
– Det er jo ulike kjeder med ulike priser, men det er generelt greie marginer på smågodt.
– Så det finnes gode muligheter for å gå ned i pris?
– Ja, helt sikkert, sier von Lakowski.
Og selv om det er "greie marginer" på smågodt er det ingen lønnsom sak å selge godteri så billig som det gjøres nå sier Bjørnar Mickelson som er kommunikasjonsrådgiver hos Ica Norge.
– Det er klart det er ikke spesielt lukrativt å selge smågodt så billig, men det er en investering for å få folk inn i butikkene, sier Mickelson.
Saken fortsetter under bildet
– Blir for mange kosedager
I dag kjøper nordmenn godteri i løsvekt for nesten en milliard kroner i året, og at det lokkes med lave priser ofte gjør jobben med å være sunn vanskelig tror Camilla Nybø som er klinisk ernæringsfysiolog.
– Det at det blir så mye kos gir jo spesielt overvektige barn så mange flere anledninger til å overspise. Og det er jo veldig vanskelig å si nei for foreldrene når det er enda «en bursdagsfeiring», sier Nybø.
Hun merker at jobben med overvektige barn blir mer utfordrende.
Tilbake på butikken er butikksjefen helt sikker på at berget av smågodt som står like ved inngangen snart er borte.
– Det skal nok forsvinne raskt, og jeg ser at det er mange som står her og plukker, sier Berg.
Assheim har snart fylt opp sin pose, og forteller at selv om hun kjøper en del til fullpris og så er det greit å ha litt godt i hus når ungene kommer på dørene til uka.