NRK Meny
Normal

Skottene kaster seg inn i kampen om «Englandsbåten»

Hvordan få tilbake ferja mellom Vestlandet og Storbritannia – aller helst Skottland – blir diskutert i det skotske parliamentet. – Myndighetene er positive, sier samferdselsministeren.

Queen of Scandinavia

Queen of Scandinavia gikk mellom Stavanger-Haugesund-Bergen og Newcastle, men ruten ble for lite lønnsom for DFDS Seaways.

Foto: SCAN-FOTO / Scanpix

– 1,2 millioner reisende mellom Norge og Storbritannia hvert år betyr at det er marked for å få tilbake en bærekraftig ferjeløsning, sier Angus McDonald, representant i det skotske parlamentet.

Han satte, like før helga, ferjeforbindelsen mellom Skandinavia og Storbritannia på dagsorden i parlamentet i Edinburgh. For nå går det hverken ferje fra Norge, Danmark eller Sverige til fotballøyene.

Englandsbåten gikk i 130 år

I september 2008 la DFDS Seaways ned passasjerruten Bergen-Haugesund-Stavanger-Newcastle på grunn av manglende resultater. Ruten hadde da vært operativ i 130 år. Og i fjor la samme selskap ned ruten mellom engelske Harwich og danske Esbjerg. DFDS la også ned Göteborg-Kristiansand-Newcastle i 2006.

Norge og de andre skandinaviske landene er blant de rikeste i verden, så den økonomiske gevinsten av at flere reiser over Nordsjøen, er åpenbar. I tillegg er tettere bånd med Norges sosialdemokratiske samfunn og kultur en god ting, sier McDonald.

Han mener det letteste er å gjenopplive ferja fra Newcastle, men ønsker seg helst ei ferje fra Rosyth ved Edinburgh eller fra Aberdeen.

– Det er flere kampanjer, på begge sider av Nordsjøen, og stadig flere som kjemper for å få tilbake denne ruta, sier han, og viser til den største av dem: Ferrytonorway.com.

– Trenger åtte prosent av de reisende

Det er The Office for National Statistics (ONS) som rapporterer om 1.175 millioner reisende mellom Norge og Storbritannia. Ifølge Norwegian Seaways trengs det kun at åtte prosent av disse bruker ferjetilbudet, for at det skal kunne gå rundt økonomisk.

Norwegian Seaways annonserte i november 2013 at de skulle starte opp igjen ferjeruten mellom Bergen, Stavanger og Newcastle i England. Men ifølge Bergens Tidende var det mangel på sponsorer i Bergen som førte til det den ikke kunne starte opp.

I april neste år er den nye Englandsferjen klar til å krysse Nordsjøen.

ARKIVVIDEO (07.11.2013): Da Norwegian Seaways annonserte at de skulle starte ferjerute mellom Bergen, Stavanger og Newcastle i England.

– Skotske myndigheter er positive

Debatten i det skotske parlamentet (som kan leses hos BBC) tar blant annet for seg utfordringer knyttet til passasjergrunnlag, økt konkurranse fra Ryan Air og Norwegian og drivstoffutgifter.

Etter debatten konkluderte den skotske samferdselsministeren slik:

– Jeg har ikke mer tid, så jeg vil bare si at: til tross for utfordringene vil vi fortsatt oppfordre rederier til å arbeide videre med muligheten for en ny passasjerferje fra Skottland. Skotske myndigheter er klare til å samarbeide med ethvert rederi som ønsker å starte en rute mellom Skottland og resten av Europa, Derek MacKay, The Minister for Transport and Islands.