Hopp til innhold

Håpet kan være ute for englandsbåten

Etter årevis med planlegging og dugnad for å få på plass en ny rute mellom Norge og England, kan hele drømmen om englandsbåt nå bli droppet.

Queen of Scandinavia

LAGT NED: DFDS var forrige rederi som prøvde seg på en rute mellom England og Norge. Queen of Scandinavia gikk i rute frem til 2008. Nå kan det se mørkt ut for at hun får sin etterfølger.

Foto: SCAN-FOTO / Scanpix

Helt siden 2012 har det blitt jobbet med å få tilbake en fast rute mellom Bergen, Stavanger og Newcastle.

Etter initiativ fra blant annet den britiske regjeringen har det nystartede rederiet Norwegian Seaways jobbet med å få på plass investorer. Etter to år med pengeinnsamling, kan hele prosjektet nå bli droppet.

– Nå kan det bli utfallet at vi ikke får dette til i det hele tatt, sier Hans Runshaug i Norwegian Seaways til NRK.

Har vært rute i 130 år

I over 130 år har det vært fast fergeforbindelse mellom Vestlandet og Newcastle. Men det siste tiåret har den tradisjonsrike ruten sakte, men sikkert forsvunnet. Den siste båtruten mellom Norge og England forsvant i 2008.

Det er ikke mange måneder siden Norwegian Seaways presenterte nyheten om at englandsbåten skulle være på plass fra våren 2014 av. Under en konferanse i Sandnes kom representanter fra rederiet med store løfter om den nye båten.

Alle vi snakker med vil ha ruten, men derfra til at man investerer er et mye lenger steg.

Hans Runshaug, Norwegian Seaways

Fra april av skulle en 200 meter lang ferge, med plass til 200–300 biler og opp mot 800 passasjerer seile i rute frem og tilbake over Nordsjøen. Om bord skulle det være kasino, barer, spa og diskotek.

Men siden har jobben med å få på plass pengene stoppet opp. I januar måtte Norwegian Seaways innrømme at det ikke kom til å være på plass en rute i år likevel.

Og nå vedgår rederiet at det kanskje aldri blir noe av i det hele tatt.

Trenger 50 millioner

– Det er lagt ned en betydelig innsats både i Stavanger, Bergen og England for å få dette på plass. De siste to-tre månedene har vi vært i en venteposisjon. Vi jobber på frivillig basis, og det er litt begrenset hvor mye man kan legge ned i dette.

Totalt trengs det 100 millioner kroner for å starte opp.

– Vi er kommet halvveis, og resten av finansieringen er avgjørende for å kunne fullføre og komme i gang med prosjektet. Det er kun finansiering vi trenger for å kunne gå videre.

Runshaug forteller at investorer i Stavanger har stilt velvillig opp for englandsbåten. Men i Bergen har rederiet fått lite støtte.

– Vi har fått større respons i Stavanger på investeringssiden enn det vi har fått i Bergen. Alle vi snakker med vil ha ruten, men derfra til at man investerer er et mye lenger steg.

Har fremdeles troen

Selv om det har skjedd lite de siste månedene fortsetter Runshaug å være positiv.

– Vi blir kontaktet av folk som vil hjelpe til. Men vi er i venteposisjon. To års dugnadsarbeid må byttes ut med inntektsbringende etter hvert. Det blir begrenset hvor lenge folk kan prioritere av fritid og frivillig arbeid til en slik rute.

På spørsmål om han selv tror englandsbåten blir en realitet igjen, svarer Runshaug slik:

– Jeg vil ikke sette opp noen sannsynlighet for om det blir noe av. Men når vi har finansiert halvparten så kan vi kanskje si at det er en 50 prosent sannsynlighet.

– Det hadde vært fantastisk om vi fikk den på plass. Jeg vet det går an å drive den lønnsomt, og det vil en gjøre med en rett kostnadsstruktur.