NRK Meny
Normal

52 helikoptre fortsatt på bakken – venter på ettersynsdirektiv

Lavt oljetrykk i girkassen var årsaken til at et Super Puma-helikopter måtte nødlande i Nordsjøen mandag. 52 helikoptre er fortsatt ute av drift i påvente av et ettersynsdirektiv. Det gir store forsinkelser i plattformtrafikken.

Super Puma-helikopter CHC

52 slike Super Puma-helikoptre står nå på vent etter en nødlanding i Nordsjøen.

Foto: CHC

52 helikopter ble satt på bakken etter en nødlanding på mandag. Det var et helikopter av typen AS332 Super Puma som måtte nødlande i britisk sektor av Nordsjøen.

Alle helikoptrene av denne typen, samt av typen Eurocopter EC 225 står nå stille i påvente av et direktiv om hva som må gjøres med dem for at det skal være sikkert å fly dem. 21 av disse er i trafikk i Norge. 8 av dem drives av CHC Helikopterservice.

– Direktivet vil trolig komme i løpet av dagen, ifølge Svein Thompson, kommunikasjonsrådgiver hos CHC.

– Oljetrykket i girkassen forsvant

I går kom det en rapport om årsaken til nødlandingen.

– Den peker på girkassen som problemet. Det viser seg at oljetrykket i girkassen forsvant på vei mot riggen. Piloten gjorde da det eneste riktige og satte helikopteret ned på sjøen, sier Thompson.

Når direktivet kommer vil helikoptrene gjennomgås og etterhvert settes tilbake i trafikk.

– De venter nå på et teknisk direktiv som gir retningslinjene for hvordan disse skal ettersees. Når det kommer vil man gå gjennom girboksene og gradvis ta inn igjen disse flyene slik at de kommer i trafikk så fort som mulig, sier han.

Store forsinkelser i helikoptertrafikken

I mellomtiden vil trafikken til og fra Nordsjøen bli fløyet med andre helikoptertyper, men det medfører tildels store forsinkelser.

– Vi regner ikke med å kunne bruke disse helikoptrene i dag heller. Vi gjennomfører de aller fleste flyvningene som vanlig. Utifra Stavanger blir det noen forsinkelser, men jeg tror vi skal klare å gjennomfløre alle flyvningene, sier Thompson.

Forsinkelsene fra Sola vil være på mellom et kvarter og flere timer.