Ny studie slår fast: Tran funker mye bedre enn alt annet kosttilskudd

Hvilket kosttilskudd er det som fungerer best når kroppen skal hente seg inn etter hard fysisk belastning? Svaret i ny studie er god gammeldags tran.

Tran og andre vitaminer

Det er altså flaskene nederst i hylla her, og ikke boksene over, som har best effekt etter trening slår ny studie fast.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

– Dette er et veldig spennende funn. Tran hadde best effekt.

Lege og hjertespesialist, Stein Ørn, og kollegene hans har gått gjennom prøvene til tusen deltakere av Nordsjø-rittet for å få svar på hvilket kosttilskudd som fungerer best i forbindelse med hard fysisk aktivitet.

Prøvene ble tatt av syklister som syklet det 91 kilometer lange sykkelrittet i 2014 i forbindelse med NEEDED-studien i 2014. Prosjektet hadde som hovedmål å undersøke hjertet til deltakerne og finne skjult hjertesykdom.

Dette var den største studien av denne typen i verden.

I 2019 ble prøvene analysert igjen av Mette Wærstad Hansen og Øyunn Kleiven, og nå presenteres resultatene. Av 1002 syklister brukte 856 kosttilskudd, 274 brukte Omega-3 tilskudd regelmessig, mens 234 brukte sporadisk, 154 brukte tran regelmessig.

– Vi har i sammenlignet de som tar tran med dem som tar Omega 3- kapsler. I tillegg har vi sammenliknet tran med alle andre kosttilskudd. De andre kosttilskuddene har vi ikke gjort beregninger på, men sett på dem som en gruppe, sier Ørn.

Stein Ørn

Stein Ørn er hjertespesialist ved Stavanger universitetssjukehus og forsker.

Foto: Anders Fehn / NRK

Må bruke regelmessig

Ørn, som også er stefar og trener for Alexander Kristoff, har sett på CRP-verdiene i blodprøvene.

– Etter hard trening så kjenner man smerte i musklene. Gangsperrer og så videre. Dette er kroppens reparasjonsreaksjon og det er den vi ser på. Det kommer av betennelse, og CRP er en blodprøve som måler dette.

Hos dem som tok tran regelmessig var økningen av CRP-verdier som følge av aktiviteten, markant lavere enn hos andre.

– Det kan se ut som om regelmessig inntak av tran beskytter mot en overreaksjon og påvirker betennelsesreaksjonen i kroppen. Effekten var hos dem som var best trent og dem som var dårligst trent. Altså de som syklet rasket, og tregest. Forklaringen er at det er de som anstrengte seg mest, sier Ørn.

Hjertespesialisten så effekten var klart størst hos dem som brukte flytende tran regelmessig.

– Hva er regelmessig?

– Det kan vi ikke kvantifisere, men man må ta det regelmessig og ikke bare av og til, sier Ørn.

Nordsjørittet 2013

1002 syklister i Nordsjø-rittet deltok i NEEDED-prosjektet i 2014.

Foto: Hanne Sirnes / Studio Alsvik

Kapsler

Studien slår altså fast at det er flytende tran som har effekt, ikke kapsler.

– Det er fordi det er en balanse i den rene tranen, mens i kapslene er noen stoffer fjernet, sier Ørn.

Studien vekker oppsikt og resultatene er også presentert i det internasjonale tidsskriftet Journal of the international society of sports nutrition.

– Dette er veldig viktige funn. Tran står seg mot alt. Vi må altså tilbake til naturproduktet, sier Ørn.