– Det har vært vidunderlig, en formidabel suksess. Jeg er glad og lettet og de resultatene vi har fått er helt unike, sier ONS-sjef Leif Johan Sevland.
Han er sliten etter en hektisk messeperiode med hele 59.913 besøkende.
- LES OGSÅ: Se bildene fra ONS 2012
Flere besøkende fra flere land
– Tallene forteller om en veldig fremgang i antall besøkende. Et enormt antall folk har kommet. Forrige gang lå vi i underkant av 50.000, sier Sevland.
Økningen er dermed nær 10.000 fra 2010 til i år. I tillegg har det vært en økning på 19 når det gjelder besøkende nasjonaliteter.
I 2010 var det oljeinteresserte fra 90 land på plass, i år fra 109 nasjoner.
– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger, sier han.
- LES OGSÅ: Kineserne strømmen til årets ONS
- LES OGSÅ: Vil ikke bruke olja for å redde annen industri
– Vet ikke hvordan vi skal vokse
Nå har han allerede store planer for neste ONS i 2014.
– Den største utfordringen er alle de som vil ha mer plass neste gang, og hvor vi skal gjøre av dem, sier Sevland.
Messen har vokst siden starten i 1974, og Sevland har planer om å fortsette den trenden.
– Vi vokser hver gang, og det skal vi nok klare i 2014 også. Vi må bare finne ut hvordan. Byen utvider seg og flere hoteller kommer, vi skal nok få plass til flere, men hvordan vet vi fortsatt ikke, sier han.
Ny nasjonal oljemesse
For et par dager siden kom nyheten om at ONS nå også skal satse på en årlig nasjonal oljemesse. Det ble ikke godt mottatt av konkurrentene OTD.
– Vi prøver å gjennomføre et arrangement for små og mellomstore bedrifter. De som ikke er på internasjonale oljemesser i f.eks. Aberdeen. Vi mener det er et behov der. Markedsundersøkelser viser det, og kunder har etterspurt det, sier han.
- LES OGSÅ: Messe sprenger hotellkapasiteten
- LES OGSÅ: DnB vil pøse på i oljebransjen