– Jeg forstår godt logikken i hvorfor en ikke ønsket å gi frislipp for mopedbilene, sier Geir Pollestad (Sp), statssekretær i Samferdselsdepartementet, som nå har bedt Vegdirektoratet vurdere traktorsertifikatet som en mulig løsning.
Mopedbilene var den store slageren blant 16- og 17-åringene på Jæren i fjor høst. Men etter at de stolt hadde vist fram glisene til opptil 80.000 kroner på TV, kom nedturen.
Det viste seg at det var forbudt å kjøre de små bilene for ungdom under 18 år.
Alders- og helsemessige årsaker
Ungdommene syntes det tullete at de kunne kjøre digre traktorer, men ikke små mopedbiler.
Statssekretær Pollestad skjønte argumentet, og lovte å følge opp saken.
Artikkelen fortsetter under videoen.
– Litt av utfordringen har vært at vi ikke ønsket at mopedbil skulle bli et tilbud for dem som av alders- og helseårsaker ikke kan kjøre vanlig bil. Det mente vi ikke var forsvarlig. Det er derfor vi har holdt igjen, forklarer han.
Vil at traktorlappen skal gjelde
Nå ber Pollestad Vegdirektoratet vurdere en løsning der ungdom med traktorlappen kan kjøre de små bilene.
– Vi har sendt en henvendelse til direktoratet, og ber dem vurdere om det er rett at ungdom kan kjøre en stor traktor, men ikke en langt mindre mopedbil, sier statssekretæren, som fryktet at mopedbilen – i tillegg til å være et fremkomstmiddel for unge – også kunne blitt en vei ut på veien for dem som ikke får ha sertifikat.
– Det kunne blitt en åpning for at folk som ikke burde være i trafikken, fikk være i trafikken. Men en kobling til traktorlappen ser jeg at kan ha mye for seg, sier han.