Nå kan 16-åringene likevel få lov til å kjøre mopedbilene sine

I fjor stoppet regelverket mopedbilfeberen blant 16- og 17-åringene. Nå kan traktorsertifikat bli redningen.

Bjørn Søyland møtte ungdommer med mopedbil

Bjørn Søyland ved Time lensmannskontor sammen med tenåringer på Jæren før jul i fjor. Vegvesenet hadde plutselig oppdaget at mopedbilene, som politiet trodde var lovlige for 16-åringene, var for tunge.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Jeg synes det er tull, jeg. Du har lov til å kjøre en traktor på 25 tonn når du er 16 år, som går i 40. Den mopedbilen veier 450 kilo, og går også i 40.

Fridtjof Eide Solberg til NRK i desember 2012

– Jeg forstår godt logikken i hvorfor en ikke ønsket å gi frislipp for mopedbilene, sier Geir Pollestad (Sp), statssekretær i Samferdselsdepartementet, som nå har bedt Vegdirektoratet vurdere traktorsertifikatet som en mulig løsning.

Mopedbilene var den store slageren blant 16- og 17-åringene på Jæren i fjor høst. Men etter at de stolt hadde vist fram glisene til opptil 80.000 kroner på TV, kom nedturen.

Det jeg kan si, er at det har hersket uenigheter rundt regelverket. Hva som har blitt sagt av ulike instanser er vanskelig å si, men det er åpenbart at det har spredt seg en usikkerhet rundt dette, og det er kanskje flere som må beklage at den har oppstått.

Politioverbetjent Bjørn Søyland til NRK i desember 2012

Det viste seg at det var forbudt å kjøre de små bilene for ungdom under 18 år.

Alders- og helsemessige årsaker

Ungdommene syntes det tullete at de kunne kjøre digre traktorer, men ikke små mopedbiler.

Statssekretær Pollestad skjønte argumentet, og lovte å følge opp saken.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Svært populær blant unge på Jæren.

VIDEO: Mopedbiler var stort på Jæren i fjor høst. Arkiv, november 2012.

Geir Pollestad

Geir Pollestad.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Litt av utfordringen har vært at vi ikke ønsket at mopedbil skulle bli et tilbud for dem som av alders- og helseårsaker ikke kan kjøre vanlig bil. Det mente vi ikke var forsvarlig. Det er derfor vi har holdt igjen, forklarer han.

Vil at traktorlappen skal gjelde

Nå ber Pollestad Vegdirektoratet vurdere en løsning der ungdom med traktorlappen kan kjøre de små bilene.

– Vi har sendt en henvendelse til direktoratet, og ber dem vurdere om det er rett at ungdom kan kjøre en stor traktor, men ikke en langt mindre mopedbil, sier statssekretæren, som fryktet at mopedbilen – i tillegg til å være et fremkomstmiddel for unge – også kunne blitt en vei ut på veien for dem som ikke får ha sertifikat.

– Det kunne blitt en åpning for at folk som ikke burde være i trafikken, fikk være i trafikken. Men en kobling til traktorlappen ser jeg at kan ha mye for seg, sier han.