Hopp til innhold

Statens Vegvesen: Mopedbilene kjøres ulovlig

16-åringene på Jæren må trolig parkere kjøretøyene de har betalt 70 000 kroner for.

Mopedbil

Det er atten års aldersgrense for mopedbiler som veier mer enn 150 kilo.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Jeg så TV-reportasjen på NRK Rogaland torsdag. Ut ifra det jeg så, vil jeg anta at de fleste bilene i den reportasjen var mellom 250 til 300 kilo.

Det sier Morten Hage som er seksjonsleder i Statens vegvesen til NRK.

Samtidig sier Hage at for biler som veier mer enn 150 kilo er aldersgrensen 18 år.

Les også: – Nå har jo nesten alle mopedbil

NRK fortalte fredag at slike biler sto parkerte tett i tett utenfor Time Videregående skole. Vi møtte en rekke gutter under 18 som daglig kjører rundt med disse mopedbilene.

Usikkerhet rundt vekten

I NRK sin reportasje sa politioverbetjent Bjørn Søyland ved Time Lensmannskontor at kjøretøyene er tillatt for 16-åringer med mopedlapp for firehjuling.

Uenigheten mellom Statens Vegvesen og Politiet handler muligens om vekten på bilene. Søyland mente bilene som ble brukt av skole-elevene på Bryne var innenfor vektgrensen på 150 kilo.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

MOPED-BIL-221112-RO-161140-SI

De unge sjåførene på Jæren er heller ikke ukjente med at det er forvirring rundt regelverket for mopedbiler.

– Hvis du ringer til veivesenet, får du forskjellige svar hver gang du ringer, om det er lov eller ikke. Da er det mange som har funnet ut at da kjøper du og kjører, sa Gunnar Oftedahl til NRKs reporter.

– Tyder på en viss forvirring

– Det er flere 16-åringer som kjører rundt i mopedbil. Dette tyder på at det er en viss forvirring rundt reglene her. Det som er helt sikkert, er at det ikke er lovlig, sier Hage.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

MOPEDBIL-2311

Les også: Ikke akkurat Il Tempo Gigante

Seksjonslederen mener at det som kan skape forvirring er at mopedbilenes egenvekt (uten eventuelt batteri) ikke kan være over 150 kilo.

- Mopedbilene har egenvekt som er over 150 kilo, av den grunn kan ikke disse ungdommene kjøre en mopedbil. Då må dei ha førarrett for klasse M med kode 147 og vere over 18 år, sier Morten Hage.

Statens Vegvesen kommer ikke til å se passivt på det som skjer på Jæren og andre steder.

– Vi blir jo nødt til å følge opp med kontrollaktivitet i tiden fremover. Det er jo slik at kjører en kjøretøy uten førerrett, så medfører det en anmeldelse fra vår side, med de konsekvensene det gir for andre førerkortklasser, sier Hage.

Seksjonslederen medgir at det kan argumenteres for at mopedbilene er tryggere i trafikken enn andre kjøretøyer ungdommene velger å bruke.

– Det kan en kanskje si, men nå er det en gang sånn at det er begrensninger fram til du er 18 år, og da er det vår oppgave å se til at de blir overholdt, sier Hage.