– Skal jeg bare begynne? spør Marte Anfindsen, elev ved Sandnes videregående skole.
Hun står foran en forsamling i auditoriet på Garborgsenteret og snakker med stødig stemme. I sin fordypningsoppgave har hun valgt å analysere tekster fra hip-hop-gruppa Karpe Diem.
– Skilte seg ut
– Oppgaven min handler om etnisitet, og hvordan det kommer frem i Karpe Diem sine låter. Så jeg har valgt ut tre tekster som jeg har analysert, sier Anfindsen.
– Hun snakker veldig rolig og komfortabelt, og har kontakt med publikum. Er ikke så bundet til manus, sier lærer ved Sandnes videregående skole, Ranveig Stokkeland.
– Er du stolt av henne?
– Ja. Jeg valgte Marte sin oppgave fordi den skilte seg litt ut, og fordi hun gjør et godt analytisk arbeid, sier Stokkeland.
- Les også:
- Les også:
– Spennende forsking
Leder for Garborgsenteret Inger Undheim er glad for å arrangere mesterskapet for tredje år på rad.
– Vi ønsker å løfte fram norskfaget. Dette mesterskapet er i fordypningsoppgaven, det som før ble kalt særemnet. Det som er ekstra spennende er at det foregår mye forsking i den videregående skolen når elevene arbeider med fordypingsoppgaven, sier hun.
Hvert år leveres det over 50 000 fordypningsoppgaver i Norge. Juryen kårer en vinner blant de seks deltakerne på Garborgsenteret i dag, og premien er på 3000 kroner. Den som stakk av med premien ble Marita Holstad Haugland fra Stavanger Katedralskole med oppgaven «Religiøse tekster i endring».
Selv om det ikke var Anfindsen som vant, er hun fornøyd med seg selv.
– Jeg følte det gikk bra. Jeg er fornøyd med egen innsats, hvis jeg kan si det.