Jens Erland overtok de hvite veggene i Rogaland kunstmuseum etter Lars Hertervigs akvareller.
- Det er en veldig stor ære og fyller med med ydmykhet å få lov til å stille ut i rommene ved siden av Lars Hertervigs bilder. Han har vært en inspirator fra jeg var ganske liten. Dette er et høydepunkt for meg, sier keramiker Jens Erland.
Jens Erland foran «Konstellasjon med kvadrat nr. 2». Foto: Olav Garborg
Luftfilter
Han kaller det keramiske objekt. Hovedarbeidet består av en keramisk kjerne som er laget som en sirkelformet element i midten. Rundt stråler det striper som er dannet av en stor vifte laget av et luftfilter fra en anleggsmaskin.
- Bakgrunnen for dette er at jeg ble invitert til å være med på en utstilling som heter «Metamorfose» i 2001. Det gikk på gjenbruk og forvandling.
Jeg hadde en stor kapsel stående i verkstedet som jeg ikke visste hva inneholdt. Det var et luftfilter jeg hadde plukket opp da jeg var på jakt etter noen spesielle gummibelger. En kveld sprettet jeg opp kapselen og fant et fantastisk stoff som er laget med ornament for å fylle teknisk behov.
For meg fikk det en visuell kraft. Da jeg fikk filteret ut av kapselen foldet det seg ut som en stor sirkel. Da la jeg det intuitivt rett over et sirkel-fat som jeg hadde stående, og så var det gjort.
Oppvekst med industri
- Hvorfor bruker du deler fra industrien?
- Jeg er vokst opp med to industribedrifter, både på fars og mors side, på Bryne. Der har jeg gått blant arbeiderne siden jeg var ganske liten. Industriverdenen er fylt av veldig interessante visuelle ting som er designet for litt andre formål enn kunst. Men disse tingene kan brukes som veldig kraftfullt tilskudd.
Mange tolkninger
Jens Erland sier et hovedtema for hans arbeider er lys og mørke samtidig som han prøver å lage objekter som er åpne for mange tolkninger.