Dersom Avinor flytter flygelederne fra Røyken til Gardermoen og ikke til Sola, må Stavanger kontrollsentral få flygeledere fra utlandet.
Fra utlandet
- Vi i Norsk flygelederforening har hele tiden vært opptatt av å få flygeledere både fra Norge og resten av Europa. Vi ser dessverre at Avinor har valgt å nedprioritere utdanning av norske flygeledere. Vi i NFF ser at den eneste mulighet man har for å få en god bemanning i Norge er å få tak i folk fra utlandet, sier Tomas Bertelsen.
Det er den planlagte utvidelsen av kontrollsentralen på Sola og planene om et kontrollert luftrom i Nordsjøen som er årsaken til at det nå trengs 30 nye flygeledere til Stavanger lufthavn Sola, mener hovedtillitsvalgt Tomas Bertelsen. Men fungerende Avinor-sjef Nic. Nilsen kan foreløpig ikke si noe om hvordan Sola skal bli tilført disse ressursene.
Gardermoen først
- Det har jeg ikke det gode svaret på i dag. Vi må først innføre et nytt trafikkreguleringssystem i Oslo-området. Det er alle parter interessert i. Det betyr at Kontrollsentral sør blir noe senere etablert. Det er en velkjent nyhet. Vi snakker om 2009. Vi vil jo prøve å finne andre ting, kanskje ikke av så omfattende karakter før det. Det skal dokumentere at vi vil satse på miljøet i Stavanger, sier Nic. Nilsen.
Han hører at flygelederne sier de trenger 30 flere flygeledere på Sola. Men Nic. Nilsen har ikke flygeledere å sette inn.
- Jeg er klar over at vi har en anstrengt ressurssituasjon her.
Lite pågående
I følge hovedtillitsvalgt for flygelederene, Tomas Bertelsen, trengs det flere flygeledere på Sola umiddelbart. Han er derfor skuffet over Avinor ledelsens innstilling.
- Jeg synes det er trist. Det skjer for lite fra ledelsen i Avinor når det gjelder å være pågående og offensiv i å få tak i folk, sier Bertelsen.