– Vi har tillit til at partene sammen finner gode løsninger slik at skipet snart får fortsette, sier styreleder Jan Inge Vik.
Skoleskipet Gann er på rundreise i Europa, men fikk en ufrivillig pause i England. Skipet holdes tilbake av havnemyndighetene i Sunderland. Det skulle forlatt byen fredag kveld, men er fortsatt landfast og drar tidligst onsdag.
MS Gann har, ifølge styrelederen, alle godkjenninger fra Veritas og Sjøfartsdirektoratet som passasjerskip. Det ble klassifisert i desember i fjor. Likevel fant britiske havnemyndigheter feil på skipet, blant annet en overgang mellom stål og aluminium, som de fryktet ville ruste.
Bytta Ajax mot Liverpool
120 elever er om bord, sammen med 34 gjester, lærere og annen besetning. Vårtoktet starta i Stavanger 3. mai, og Sunderland var første stopp på veien, før skipet skulle videre til Nederland og Danmark.
– Stemninga er overraskende bra med tanke på at vi går glipp av hovedsstoppet på turen, Rotterdam. Mange skulle på Ajax-kamp, og noen skulle til Amsterdam, men det ble ikke noe av. Men vi har det bra, og fikk et fint stopp her, sier Johan Bloch, elev ombord.
Elevene har de siste dagene dratt på mindre turer i Sunderland-området, og hatt undervisning som normalt.
– Vi var i Newcastle på søndag, og så var det fire som reiste til Liverpool og så fotball-kamp der. Vi har også besøkt kjøpesenteret Metrocentre i Newcastle og Stadium of light i Sunderland. I dag besøker vi vikinglandsbyen i York, sier han.
Drar til Orknøyene i stedet
Nå får elevene et annet tokt som plaster på såret.
– Vi tilbyr betalende passasjerer og elevene å bli med på et avslutningstokt til Orknøyene som kompensasjon for denne ufrivillig lange stoppen i Sunderland. Planen var et treningstokt til Hardanger, sier styreleder Vik.
– Det blir bra. Et bedre avslutningstopp enn det som var planlagt med mange historiske steder, sier Bloch.
Lufting, sikkerhetsrevisjon og brannøvelse
Britiske sjøfartsmyndigheter og Veritas var ombord i morges og godkjente at det resterende av utbedringer som var gjort mellom stål og aluminium på overbygget blir gjort på samme måte som det som allerede er gjort.
Nå holder de skipet igjen på grunn av en lufting til et rom hvor det står CO₂-flasker for brannslukking til to lasterom.
– Det viser seg at luftingen til rommet er feil selv om den har vært slik siden skipet var hurtigrute. Det må også avholdes en brannøvelse og en ISM-revisjon (International Safety Management) før skipet kan forlate Sunderland, sier styreleder Jan Inge Vik.