NRK Meny
Normal

Lykkelig over Gladmat-suksess

Det blir Gladmat også neste år. Det sier festivalsjef Mona Vervik, som er lettet over at det i år går mot overskudd.

Mona Vervik

Gladmat-sjef Mona Vervik tror tettere samarbeid med næringslivet har vært noe av nøkkelen til årets suksess.

Foto: Rolv Christian Topdahl / NRK

– Ah! Endelig kan jeg lese avisen!

Gladmat-sjef Mona Vervik griper tak i et VG og setter seg til, for første gang på lenge. I hele sommer har hun brent det aller meste av energien på Gladmatfestivalen.

– Det har vært noen veldig travle dager. Vi har hatt fire fantastiske festivaldager med strålende sol. Da blir det ikke særlig med tid til å finlese avisa, heller ikke tid til å spise noe særlig, sier hun.

Mot lysere tider

Men om få dager tar Vervik ferie. Tilsynelatende med god samvittighet. For etter to år med underskudd, ser det nå lysere ut for den 15 år gamle matfestivalen.

– Det er for tidlig å si helt sikkert, men prognosene er positive. Vi styrer mot et overskudd i år, slik at vi kan utvikle festivalen enda mer, sier hun.

Terroranslaget 22. juli 2011 gjorde at festivalen måtte avlyse den siste dagen. På grunn av dette har festivalen gått med underskudd de siste to årene.

Mona Vervik portrett

Mona Vervik er storfornøyd med årets Gladmat.

Foto: Rolv Christian Topdahl / NRK

– Klar for ny kontrakt

Men i år har Vervik allerede fått løfter fra sponsorer og deltakere som vil være med videre.

– Vi har hatt utstillere i dag som har vært klare for å skrive ny kontrakt, så det er svært mange som allerede nå gleder seg til neste festival.

– Hva kan du si om antall besøkende?

– Det er det ikke lett å si noe sikkert om, men man kunne jo se med egne øyne at det var fullt. Vi anslår at det var 250.000 mennesker på festivalen. Dette gjør Gladmatfestivalen, uten diskusjon, til Norges aller største matfestival.

– Mer næringsliv var nøkkelen

Vervik tror tettere samarbeid med næringslivet har vært noe av nøkkelen til suksessen.

– Vi har fått næringslivet mye mer med i år – og da ikke bare måltidsnæringen. Vi har i mye større grad profesjonalisert arbeidet rundt sponsorene, derfor har vi fått økte bidrag fra næringslivet og flere selskaper med oss, sier hun.

– Hva fungerte best i år?

– Det å samle lokalmatprodusenter på Torget og kalle det Drømmetorget. For det var tanken: I fire dager skulle Torget være akkurat slik vi drømmer om, sier Vervik.

– En høyere standard

Gladmat-sjefen har også fått mange gode tilbakemeldinger på årets nye tekniske løsninger. Hun nevner blant annet en utvidet arena og bedre fasiliteter i forhold til toaletter og vasker.

– Det har på mange måter blitt en høyere standard, og ting fungerer. Slike ting er viktig, fastslår Vervik.