Virtuell virkelighet skal øke flysikkerheten

SOLA (NRK): Taran M. Bakken (36) og andre ferske luftambulanseleger lærer nå flysikkerhet i simulator. Hensikten er å unngå ulykker.

Taran Mørch Bakken, luftambulanselege

VIKTIG TRENING: Taran Mørch Bakken er nyutdannet luftambulanselege og får her trening i simulator før hun skal jobbe i Dombås.

Foto: Marte Skodje / NRK

Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet et nytt treningsopplegg som skal øke sikkerheten – i lufta.

– Dette er nødvendig for flysikkerheten, sier prosjektleder Stig Mjelstad.

Han mener det er spesielt viktig at mannskapet får trene på underhengende operasjoner, hvor det henger en redningsmann i et tau under helikopteret. Da er det legen som gir kommando til piloten om hvor en er i terrenget. Slike operasjoner har en hittil ikke kunnet trene på i simulator.

Den fatale helikopterulykken på Sollihøgda i 2014 er én av årsakene til at Norsk Luftambulanse nå satser stort på trening i simulator.

I denne simulatoren skal nye luftambulanseleger trene.

REALISTISK: Dette er én av verdens mest realistiske helikoptersimulatorer for Airbus H145. Inne i denne får leger nå teste hvordan det kan være å jobbe i et ambulansehelikopter.

Foto: Marte Skodje / NRK

Risikofri flytrening

I en spesialbygget hangar på Sola står én av verdens mest realistiske helikoptersimulatorer. Den unike teknologien som nå testes i Rogaland har en prislapp på drøyt 100 millioner kroner og er finansiert av staten.

Den mest risikable fasen av flyvningen er når helikopteret er nær bakken og i luftspenn. Da har legen viktige oppgaver med å klarere halen og kommunisere med piloten.

UTEN RISIKO: Simulatoren gjør at mannskapet får realistisk trening, men slipper risikoen.

Piloter og redningsmenn i luftambulansetjenesten er pålagt å trene i simulator to ganger i året. Nå skal også nyutdannende leger få fiktiv flytrening.

– Det føles ganske virkelig, og jeg syns det er en veldig fin måte å trene på, sier Taran Mørch Bakken, som er nyutdannet luftambulanselege.

Bruk av utvidet virkelighet (AR-teknologi) lar legen trene sammen med resten av mannskapet – uten risiko.

– Her er det rom for å trå feil, rom for å ta det litt ned. Du lever deg jo inn i situasjonen her også, men det er ikke samme risikoen for de involverte, sier Mørch Bakken.

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda

SOLLIHØGDA: I januar 2014 traff dette ambulansehelikopteret en utilstrekkelig merket kraftlinje og styrtet. To personer omkom.

Foto: Su Thet Mon / NRK

Nå kan mannskapet øve på ekstremt farlige situasjoner. Trening i simulator utgjør ingen risiko for mannskapet om bord i simulatoren.

– Det er visse ting som du ikke kan trene på i virkeligheten. Si at det skulle være en motor som stoppet – det gjør det jo ikke i virkeligheten når du trener. Det kan vi trene på her, og det gir en ny mulighet for å trene, sier prosjektleder Mjelstad.

Utvidet virkelighet

Med kart- og terrengdatabase over hele landet blir opplevelsen svært realistisk.

– Simulatoren er en av de beste og mest realistiske i hele verden. Den har kart- og terrengdatabase over hele landet, sier Erlend Segtnan, pilot og prosjektleder i Norsk Luftambulanse AS.

Stig Mjelstad, prosjektleder, Stiftelsen Norsk Luftambulanse

NY TRENING: – Simulatoren skal ikke erstatte helikoptertrening, men supplere den, sier Stig Mjelstad i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Foto: Marte Skodje / NRK

Mens pilot og redningsmann ser landskapet gjennom cockpit-vinduet i simulatoren, ser legen verden gjennom spesialutviklede briller med såkalt utvidet virkelighet (AR).

– Legen bruker brillene når han sitter i døren for å se terrenget rundt helikopteret. De kan også simulere nattbriller. Med en virkelighetstro lommelykt kan legen lyse på objekter på bakken, sier Segtnan.