Flere bilister på Nord-Jæren har klaget bomselskapet Q-free inn til Forbukerrrådet. Bilistene mener bomselskapet sender ut regninger på passeringer som ikke er godt nok dokumentert. Frode Egeli er en av dem, og han mener han har krav på å få vite hva han betaler for.
Q-free kan ikke gi ham en oversikt over hvor og når han faktisk har kjørt gjennom en bomstasjon. Årsaken er at passeringsdataene bare lagres i tre måneder. Deretter er det bare passeringsantallet som blir igjen. Forbrukerrådet og Egeli mener dette ikke er tilstrekkelig. Men det er ikke Edvin Lundgren i Q-free enig i.
- Man får opplyst antallet passeringer og antallet transaksjoner som har gått ut og inn av konto. Vi mener det er kontroll god nok, sier Lundgren.
Q-free hevder at Datatilsynet pålegger dem å slette dataene etter tre måneder på grunn av personvern. Men faktum er, i følge Forbrukerrådet, at de kan beholde opplysningene så lenge det er hensiktsmessig.
Underdirektør i Forbrukerrådet i Rogaland, Inger Johanne Raugstad, mener at Q-free bør ordne opp. Hun oppfordrer bombrukerne til å be om å få en utskrift av passeringene fra Q-free.