Kjører mindre, tjener mer

Rogalendingene svikter drosjene. Likevel øker inntjeningen i næringen.

Drosjer

I fjor satte hver rogalending seg i drosje gjennomsnitt sju ganger, mens tallet på taxiturer per innbygger bare for tre år siden var mer enn ni turer.

Foto: NRK

Folk i Rogaland kjøre mye mindre taxi enn de gjorde før.

I fjor satte hver rogalending seg i drosje gjennomsnitt sju ganger, mens tallet på taxiturer per innbygger bare for tre år siden var mer enn ni turer.

Det er en trafikknedgang på 23 prosent.

Les også: Drosjer kjører uten forsikring

Les også: Taxi-passasjer måtte ta beina fatt

Rogalendingene har sviktet drosjene mer enn nordmenn flest. På landsbasis er nedgangen i taxitrafikken langt mer beskjeden enn i Rogaland, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stavanger Taxi sitt hovedkontor i Hillevåg i Stavanger

Den gjennomsnittlige taxituren med passasjer er redusert fra 9,3 kilometer til 8,7 kilometer de siste tre årene.

Foto: Ingvald Nordmark / NRK

Vi bruker taxi sjeldnere, og når vi først kjører drosje, bruker vi den til kortere turer.

Den gjennomsnittlige taxituren med passasjer er redusert fra 9,3 kilometer til 8,7 kilometer i Rogaland de siste tre årene.

Langt dyrere taxiturer

I den samme perioden har omsetningen i drosjenæringen økt fra 622 til 692 millioner kroner.

Det betyr at taxiturene koster langt mer enn de gjorde i 2007.

Tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser at drosjenes omsetning for hver tur har økt fra 165 kroner i gjennomsnitt i 2007 til hele 227 kroner i fjor.

Taxiene i Rogaland tar altså inn førti prosent mer på hver tur de kjører nå enn de gjorde for tre år siden. Det er ti prosent større omsetningsøkning enn på landsbasis.

Det er bare i Oslo-området at drosjene omsetter mer for hver time de kjører enn i Rogaland