Ved halv to-tiden torsdag ettermiddag stanset kontrollørene fra Stavanger trafikkstasjon en taxi på Hinna i Stavanger.
Det viste seg at bilen ikke hadde vært inn til periodisk kjøretøykontroll. Taxien som skulle vært kontrollert for et halvt år siden, ble avskiltet, og passasjeren i baksetet måtte finne seg annen transport.
– Lik i lasten
– Drosjenæringen har dessverre for mange lik i lasten.
Det sier Cato Roland, som er ingeniør i Statens vegvesen. Han forteller at stadig flere drosjebiler får trøbbel i kontroller langs veiene.
– Vi møter altfor mange som ikke har gjennomført periodisk kjøretøykontroll. Etter at vegvesenet sluttet å sende ut innkallinger, er det en del som glemmer dette, sier Roland.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Kjører uten forsikring
Stavanger trafikkstasjon har under kontroller også oppdaget flere taxier som kjører uten forsikring.
Roland beskriver dette som ganske skremmende.
–Hvis det skulle skje en ulykke, så får det jo voldsomme konsekvenser. Så lenge det er skilt på bilen så har forsikringsselskapene en ordning som gjør at de får dekket sitt, men han som er eier av bilen, kan bli gjort til gjeldsslave for resten av livet, sier Roland.
– Sjåfører med innvandrerbakgrunn blir drosjeeiere
Roland mener det er mangel på kunnskaper og holdninger hos en del drosjeeiere som er problemet.
- Det er endel sjåfører med innvandrerbakgrunn som kommer inn og kjører drosje i fem, seks år. Så blir de drosjeeiere etter en stund ,og endel av dem klarer ikke alt dette med papirarbeid og alt som det medfører å være drosjeeier, sier Roland.