Hopp til innhold

Nå kan denne bransjen vente seg en boost

Anleggsfirmaet Stangeland Maskin er klare til å hive seg inn i kampen om å bygge nye E39. De ser på regjeringens veisatsing som en redning i tøffere tider.

Olav Stangeland

OPPTUR: Olav Stangeland merker godt at det blir færre oppdrag i anleggsbransjen. Han tror dette vil snu når byggingen av nye E39 mellom Ålgård og Kristiansand starter.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Horisonten så straks lysere ut for anleggsbransjen da samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen i går lanserte et eget veiselskap. Private skal, sammen med det offentlige, få fart på fire felts vei fra Ålgård til Kristiansand.

– Den fallende oljeprisen gjør at vi er inne i en vanskelig periode, så dette er en redning for vår bransje, sier daglig leder i Stangeland Maskin, Olav Stangeland.

– Vi går inn i en tid med overkapasitet. Prosjekter blir satt på vent. Vi merker ikke så mye til det akkurat nå, men jeg tror det kommer, legger han til.

Godt nytt for lokale entreprenører

Konsekvensene av labre tider kan nå likevel bli mindre for bransjen, viser erfaring fra Sørlandet.

– Aktivitetsnivået kommer til å gå vesentlig opp når arbeidet med E39 iverksettes. Det slår positivt ut for lokale entreprenører, sier Jan Walle, administrerende direktør i Agder OPS vegselskap.

Jan Walle, administrerende direktør i Agder OPS Vegselskap

GOD ERFARING: Jan Walle i Agder OPS Vegselskap tror veisatsingen fører til en opptur for anleggsbransjen lokalt.

Foto: Ann Helen Gjerde / NRK

Det private selskapet står bak byggingen av E18 mellom Kristiansand og Grimstad. I dag er det tre store veiprosjekter i Norge som er etter den såkalte OPS-modellen, der private selskaper har ansvar for en veistrekning i opp mot 30 år.

Regjeringens nye veiselskap blir offentlig eid, men lokale entreprenører får likevel nyte godt av satsingen.

– Vi kommer til å se at det blir bygget mye mer vei på kortere tid enn tidligere, sier Walle.

OPS2

Tror norske selskaper får stå for byggingen

Stangeland er glad for at E39 mellom Ålgård og Kristiansand skal bygges som en helhet, og ikke stykkevis og delt.

– Det betyr at det nå kommer en stor jobb for oss i regionen, og det er svært viktig for bransjen, sier Stangeland.

Han legger ikke skjul på at selskapet nå skal jobbe hardt for å få være med på prosjektet, og han frykter ikke at utenlandske aktører skal stjele jobben fra de lokale.

– Vi skal ikke utelukke det, men det viser seg at mange av dem ikke får det helt til, og går konkurs, sier han.

– Nå håper vi at prosessen kommer fort i gang, og at vi kan komme med vårt pristilbud, legger han til.