– Det var mer folk en forventet, så det var ekstra kjekt.
Endelig, nesten ti måneder etter han vant designkonkurransen mot 109 andre videregående skoleelever, fikk Morten Hansen Amdal (20) se sitt vinner-design på tre nye elbusser. Bussene skulle vært levert i fjor sommer, men de ble forsinket. Lørdag var de imidlertid på plass og flere hundre tok turen til torget i Stavanger for å se fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, og Hansen Amdal, avduke de nye bussene.
– Det var herlig å endelig få se designet i rett skala. Litt uvirkelig å ha designet sitt på tre busser som skal kjøre att og fram døgnet rundt, sier 20-åringen.
- Les også:
Over 20.000 stemte
Ifølge Greater Stavanger vant Hansen Amdal konkurransen etter å ha fått over 20.000 stemmer i en avstemning hos Aftenbladet.
20-åringen forteller at naturen var inspirasjonen hans.
– Jeg ble inspirert av personifiseringen av Moder Jord, og ville vise fram hvordan jeg ser henne for meg. Jeg mener det er viktig og ta vare på henne, slik som hun har tatt vare på oss i så mange år, sier han.
Klassen til Morten på Godalen videregående skole fikk 20.000 kroner som følge av Morten sin seier.
- Les også:
Første i Norge
– Vi er stolte over å være først i landet med batteribusser. Sammen med Kolumbus skal fylkeskommunen ta en ledende posisjon i Norge på dette området, for å sikre nullutslipp fra busser innen 2025, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) i en melding.
Gjennom EU-prosjektet Triangulum har Rogaland fylkeskommune og Kolumbus økt batteribuss-parken fra to til fem busser. Norges første el-buss rullet ut på veien mellom Stavanger og Sandnes i april 2015.
– Hensikten med prøveprosjektet er å øke kunnskapen om batteribusser. Vi vil også se på hvordan vårt kollektivsystem kan tilpasse seg batteribussene og omvendt, sier Joachim Weisser som er prosjektkoordinator hos Rogaland fylkeskommune.
De nye batteribussene er fra produsenten Ebusco (Nederland). Rekkevidden er på 350km – 400km om sommeren. Det er 60 km lenger enn de to batteribussene som er her fra før. Ladetiden er på fire timer og bussen bruker biodiesel til varmeapparatet.