Av Cathrine Oftedahl og Siri Bjelland Berven
Helserådgiver Nina Torverud ved Ventelistekontoret Norge AS sier at de hjelper pasienter som ikke orker å ordne opp selv.
- Mange pasienter som ringer til oss er fortvilte. De har fått veldig lang ventetid og har ikke ressurser, tid eller ork til å finne ut hvordan de skal gå fram i helse-Norge, sier Torverud.
Går foran i køen
Ventelistekontoret Norge AS benytter seg av ordningen fritt sykehusvalg. I løpet av tre dager finner de et sykehus med kortere ventetid. Enkelte pasienter har fått redusert ventetiden med over ett år. Torverud sier de har tett kontakt med sykehusene og får pasientene inn på avbestilte timer.
- Vi kontakter sykehuset, får avbestillingstimer eller eventuelt at sykehuset har fått inn ekstra personell og kan jobbe mer effektivt, sier Nina Torverud.
- Betyr det at dine pasienter går foran andre pasienter i helsekøen?
- Ja.
Pasientene skal vurderes
Ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS) avviser de at pasienter kan gå foran i køen. Fagsjef Stein Tore Nilsen sier at sykehuset har et system som skal sikre seg mot dette. Men han ser ikke bort fra at masing kan hjelpe.
- Det er de opplysningene pasientene kommer fram med som skal vurderes. Men på den andre side så er vi alle mennesker og vi får håpe at ikke dette gjør at noen får rykke fram i køen på en urettferdig måte, sier Stein Tore Nilsen.
SUS vil nå gå gjennom praksisen for å se om den må sikres bedre.