Prosjektet er å flytte den helt nye boreplattformen fra Aibel-verftet i Haugesund til Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen.
Fredag var den kommet til Bømlafjordtunnelen. Her stod det som omtales som verdens største fartøy, Pioneering Spirit, klar til å frakte plattformen til havs.
– Stor og viktig milepæl
Overdelen av boreplattformen til Johan Sverdrup ligger på det som omtales som verdens største fartøy.
– Det er fantastisk, for det første så markerer det en stor og viktig milepæl som viser at Sverup-prosjektet er på plan. Det andre er at det markerer en veldig djerv beslutning da vi valgte å gå for dette installasjonsfartøyet som er første installasjon og løft i sitt slag, sier Trond Bokn, prosjektleder i Johan Sverdrup-prosjektet.
Seks fotballbaner
– Dette er unikt for Equinor, å bruke dette fartøyet for første gang i verden på denne måten. Det er verdens største fartøy, dekksarealet er seks fotballbaner, skipet er 382 meter langt, tilsvarende seks Boeing-maskiner, og når det nå har Sverdrup-boreplattformen trygt i sin favn, er jo bare vakkert.
– Sverdrup slept fra Haugesund i går, hvordan har det gått?
– Operasjonen har gått veldig bra, i henhold til planen. Dette er operasjoner vi har planlagt i over fire år, vi var spot on på tidsplanen, været er fantastisk, det går veldig godt.
På plass lørdag
– Hva skjer videre nå?
– Når vekten av boreplattformen er overført til tungløftefartøyet, så vil vi ballastere fartøyet og det er klar til transport. Og så vil det ta noen timer å seile ut til Sverdrup-feltet, og så vil Sverdrup borepattfomren innstalleres på det allerede innstallerte stålunderstellet som står på feltet.
– Når er den innstallert?
– Planen er at den skal være ferdig innstallert i løpet av lørdag.