Forbrukerrådet advarer mot finansklagehjelp

Folk som har tapt store summer på feilslåtte investeringer, blir tilbudt hjelp til klager det er umulig å vinne fram med, mener Forbrukerrådet. Nå advarer de mot Haugesund-firmaet Klagehjelp AS.

Edith Nøkling

– Klagehjelp AS får folk til å betale opptil 15.000 kroner for en klage de ikke har en sjanse i havet til å nå fram med, sier regiondirektør Edith Nøkling i Forbrukerrådet i Rogaland.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Klagehjelp AS tilbyr ofre for dårlig finansrådgivning hjelp til å klage til Finansklagenemnda for å få tilbake i alle fall noen av pengene.

Men Forbrukerrådet rundt om i landet blir jevnlig kontakta av kunder som ikke har fått den hjelpen de hadde venta seg, forteller regiondirektør Edith Nøkling i Forbrukerrådet i Rogaland.

– Betaler for forelda saker

– Det vanligste vi hører, er at folk inngår avtaler og betaler honorarer på 12-15.000 kroner, og så viser det seg at saken deres er forelda i utgangspunktet. Det vil si at de ikke har en sjanse i havet til å nå fram, uansett om de får hjelp fra Klagehjelp eller ikke, sier Nøkling

– Det burde Klagehjelp ha visst, og de burde ikke ha inngått avtaler og krevd betaling for denne tjenesten, legger hun til.

En årsak er at Klagehjelp AS ikke har egne jurister ansatt, mener hun.

– Hadde det vært jurister der, hadde de oppdaga dette før de begynte.

Advarer mot selskapet

Forbrukerrådet advarer nå folk mot å bruke Klagehjelp AS, noe de sjelden gjør overfor konkrete firma.

Nettsiden til Klagehjelp AS

På nettsidene sine reklamerer Klagehjelp AS med at de har hjulpet kundene til å få tilbake nærmere en halv milliard kroner. Det er langt fra det inntrykket Forbrukerrådet har.

Foto: Skjermdump/Klagehjelp.no

– Vi opplever at folk tror at Forbrukerrådet har godkjent Klagehjelp AS. Det har vi ikke, snarere tvert imot. Vi er ingen godkjenningsinstans for sånne firma, og hvis vi hadde vært det, hadde vi ikke godkjent disse, sier Edith Nøkling.

Avviser kritikken

Dag Rune Flåten er daglig leder i Klagehjelp AS. Han avviser at de tar seg betalt for tjenester det er umulig å levere.

– Absolutt. Kundens motparter vil si at ting er forelda, for da slipper de å ta stilling til det klagen faktisk gjelder, som er rådgivningen som er gitt. Og Finansklagenemnda handler på oppdrag fra finansnæringa og vil støtte den oppfatninga. Men vi mener at det er ikke forelda før det er fastslått hvordan finansieringen endte, sier Flåten.

Derfor bør disse sakene føres videre til retten, mener han, og sier at firmaet har knytta til seg advokater for å jobbe med dette.

Tar direkte kontakt

Firmaet bruker adresselister og tar direkte kontakt med folk de vet har tapt store penger. Hverken det eller virksomheten Klagehjelp AS driver, er ulovlig, likevel er Edith Nøkling i Forbrukerrådet skeptisk

– Hvis en er litt desperat og føler seg litt maktesløs, slik jeg tror noen av disse forbrukerne gjør, er det jo nærliggende å tro at de er lettere offer for å gå på sånne tilbud.

– Alle vi ringer til, er blitt grundig lurt og har tapt mye penger. Det er klart det er mye følelser og mange historier, men noen må ta tak for å stoppe den praksisen at banker og finansinstitusjoner bare kan ture fram, sier derimot Dag Rune Flåten i Klagehjelp AS.