Etter at dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes ble åpnet høsten 2009 har passasjertrafikken økt med 10 prosent. 4000 flere passasjerer reiser mellom de to byene i uken. Dobbeltsporet bør bli eksempel for utbygging av jernbane andre steder i Norge mener konsernsjefen i NSB.
- Lærddommen er meget enkel. Her må vi bygge med dobbeltspor og i raskere tempo enn vi har hatt evne til nå, sier konsernsjef Einar Enger.
Les også:
Passasjerer NRK har snakket med er fornøyd med tilbudet. Sigurd Hansveen tar toget til jobb i Stavanger om morgenen. Det gjorde han ikke før dobbeltsporet kom.
- Jeg synes det er helt fantastisk. Jeg får meg en spasertur om morgenen, og så kommer jeg meg raskt til jobb.
- Jeg er veldig fornøyd med toget, sier Hallfrid Kristoffersen.
Les også:
- God punktlighet
Med dobbeltspor kunne antall avganger dobles fra to ganger i timen til fire ganger i timen. Antall passasjerer har også økt, til tross en rekke innkjøringsproblemer.
- Det skyldes først og fremst at det er bygget nye dobbeltspor. Togene kommer frem i henhold til rutetabellen. Punkligheten på Jærbanen er over målet på 90 prosent. Det er vi veldig godt fornøyd med, sier Enger.
Les også:
Skiftende regjeringer har i årevis snakket om dobbeltspor også i i Intercity-trianglet Skien, Halden og Lillehammer, men ingen har sagt noe om når de skal stå ferdig. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har lovt å komme med en tidsplan, men ikke før om tre år. Men suksessen på Jærbanen viser hva kundene vil ha, sier Enger.
- De ønsker seg tog. Der de får et slikt togtilbud som mellom Stavanger og Sandnes, velger de toget.