Hopp til innhold

Skulle legge sjøkabel - fant skipskirkegård

Statnett undersøkte fjorden for å bygge sjøkabel, og fant 14-15 vrak liggende tett i tett i Gandsfjorden utenfor Stavanger. Statens kondemneringsordninger på 60-tallet kan bety at slike skipskirkegårder ligger glemt langs hele kysten, tror tidligere sjømann.

Statnett undersøkte fjorden for å bygge sjøkabel og fant 14-15 vrak ligger tett i tett i Gandsfjorden utenfor Stavanger.

Endre Elvestad

Endre Elvestad følger nøye med på bildene som viser vrakene på havbunnen.

Foto: NRK

– Jeg tror det er en skipskirkegård. Vi har sett flere skøyter her, og siden de står sånn rett opp og ned på bunnen, så har nok noen senket de med vilje. Dette er ikke forlis, sier marinarkeolog Endre Elvestad.

Han jobber til daglig ved Stavanger maritime museum, men sitter nå og ser på videobilder som Statnett har levert etter undersøkelser i fjorden. Han er ikke i tvil.

Dette er en skipskirkegård ingen har visst om på 150 meters dyp i Gandsfjorden rett utenfor Mariero. På et relativt, lite konsentrert område ligger 14-15 vrak. De fleste er skøyter og frakteskuter.

– Mye mer enn forventa

Det var i forbindelse med undersøkelser i gjorden før byggingen av den nye strømkabelen til Nord-Jæren. Strømkabelen går fra Lysebotn til Stavanger, og selv om Statnett er vant til å finne mye rart når de gjør slike undersøkelser var mengden denne gangen litt overraskende.

– Dette hadde vi nok ikke forventa. Det ligger jo mye på sjøbunnen rundt omkring, men dette var mye mer enn vi forventa, sier Henrik Glette som er kommunikasjonssjef i Statnett.

For ti år siden ble det forbudt å dumpe skip i sjøen på grunn av forurensningsfaren. Disse båtene har trolig blitt dumpet før forbudet, men hverken Statnett eller marinarkeologen har noen gode svar på hvorfor skipene ligger på sjøbunnen.

Skipsvrak i Gandsfjorden

Skipsvrakene ligger tett ved hverandre, og båtene står rett opp og ned.

Foto: MMT Reach Subsea/Statnett

Staten betalte for senking av skøyter

På Flatøy i Hordaland sitter en som har en mistanke. Arvid Sæbø jobbet på ei fiskeskøyte på begynnelsen av 1960-tallet, og skulle gjerne eid en slik skøyte. Men da han som 17-åring prøvde å kjøpe skøyta fikk han ikke lov, fordi båten skulle kondemneres.

– Jeg var 17 år i 1960, og jeg hadde jobba på skøyta siden jeg var 14. Det var jo for gale at den skulle kondemneres, sier Sæbø.

Men dårlig brislingfiske gjorde at staten innførte en kondemneringsordning som innebar at eierene av skøytene fikk penger for å bli kvitt båtene som ikke dro inn nok.

– De som skulle senke båten måtte rengjøre den, og tømme den for kjemikalier. Deretter bandt de tre-fire båter sammen og boret hull i bunnen, forteller Sæbø.

Og dette ble gjort kysten rundt, forteller han videre.

Håper på enda eldre vrak

Og hvis det er tilfelle i Gandsfjorden utenfor Stavanger skal det ikke være stor fare for at det er kjemikalier og drivstoff i vrakene. Men det betyr også at det kan ligge flere slike skipskirkegårder rundt i fjordene langs kysten.

For marinarkelog Elvestad er det derimot ikke nyere vrak av denne typen som er de mest spennende, han skulle gjerne sett at de fant mer, og eldre, slike kirkegårder.

– Dette er jo nyere skipsvrak dette, men det hadde vært veldig spennende om de fant en vikingskipskirkegård, avslutter han med et lurt smil.

Skipsvrak i Gandsfjorden

Det er stort sett skøyter som ligger i et lite område utenfor mariero i Stavanger.

Foto: MMT Reach Subsea/Statnett