Hopp til innhold

Her har mer enn halvparten av publikummet forsvunnet

Selv om samfunnet har vært åpent i over tre måneder, opplever kultur- og konserthus i hele landet stor nedgang i antall besøkende sammenlignet med 2019.

Tom Erik Anfinsen

Konserthussjef for Festiviteten i Haugesund, Tom Erik Anfinsen, venter fortsatt på at ting skal bli som normalt i kulturbransjen.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

Vi ser en voldsom treghet hos vårt vanlige publikum. Billettkjøpet sitter tydeligvis lenger inne. Vi undrer oss litt over det, og forsøker å få det «gamle» publikummet tilbake, sier konserthussjef for Festiviteten i Haugesund, Tom Erik Anfinsen til NRK.

De har virkelig merket en nedgang i antall besøkende. Sammenlignet med 2019 er det 58 prosent færre.

De har hatt noen få fulle hus denne våren. Likevel er tendensen at artister som alltid har solgt ut tidligere, nå kun selger halv sal.

Anfinsen hadde forventet at da samfunnet ble normalt igjen, ville det bli tilnærmet normalt også for kulturbransjen. Dette betyr mye for økonomien.

Budsjettmessig er det en stor overraskelse. Der ligger vi langt bak. Vi håper derimot at det vil bli mer normalisert til høsten.

Les også: I januar 2022 fryktet bransjen for fremtiden uten koronapass

Scenen på Alan Walkers konsert i Oslo Spektrum
Scenen på Alan Walkers konsert i Oslo Spektrum

– Dramatisk

Festiviteten i Haugesund er et av 132 kultur- og konserthus i interesseorganisasjonen Norske kulturhus. Daglig leder i Norske kulturhus, Nina Hodneland, sier Festiviteten er langt fra alene om å oppleve nedgang.

– Blant våre medlemmer har publikumsbesøket i gjennomsnitt falt med over 40 prosent det første halvåret i 2022 sammenlignet med 2019, som var forrige normalår for bransjen. Det er dramatisk, sier Nina Hodneland. ​​​​​​

Nina Hodneland, leiar i Norske kulturhus

Nina Hodneland, leder i Norske kulturhus, omtaler tallene som dramatisk.

Foto: Ida Yasin Andersen / nrk

Også antall arrangement har sunket drastisk.

Nedgangen er på mellom 50 og 70 prosent, avhengig av hvor i landet du ligger. Det er voldsomt, og det overrasket oss, men det kan forklare en god del av publikumsnedgangen, sier Hodneland.

Hodneland sier mye av grunnen er at store turneer har utsatt sine forestillinger til høsten. Men dette kan ikke få all skylden, mener hun.

Det lokale kulturlivet og kulturfrivilligheten ligger til en viss grad brakk etter to år med veldig harde kår. Kulturhusene har jo arrangert i de periodene det har vært mulig, men for frivilligheten er det veldig tungt å reise seg igjen. Det er vi veldig bekymret for.

Les også: Oppgitt over at folk ikke kommer seg opp av sofaen og drar på konsert

Hun mener konsekvensene av den lave aktiviteten kan gi bransjen enda større utfordringer i tiden fremover.

Det vil føre til et dårligere innhold og program for publikum. Da vil det bli enda vanskeligere å få publikum tilbake igjen.

Kulturministeren: Tror på bedring

I 2019 hadde Festiviteten i Haugesund hatt 40–50 arrangement på denne tiden. Så langt i år har de kun har hatt 15.

Det handler mye om at en artist gjerne kan bruke to år på å planlegge en turné, og det er jo bare tre måneder siden vi åpnet i februar. Så det vil ta tid, sier Anfinsen.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Foto: Ilja C. Hendel / Kulturdepartementet

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) er klar over at flere kulturaktører synes det er vanskelig å få publikum tilbake. Likevel mener hun det er litt tidlig å felle en dom over 2022 allerede nå.

Jeg håper og tror at både antall arrangementer og dermed også billettsalget vil ta seg opp mot sommeren, slik at aktiviteten ved kulturhusene er tilbake til normalen i høst.

Dessuten mener hun at første halvår i år heller ikke er helt sammenlignbart med 2019, siden tallene i denne undersøkelsen delvis kommer fra forhåndssalg, mens 2019-tallene er reelle tall.

– Det reelle antallet solgte billetter for første halvår 2022 vil trolig bli høyere når vi får «fasiten» i sommer. Mange arrangører opplever ofte et lavt forhåndssalg, men godt salg i døra.