Lastebilsjåføren
Trine Lill Aronsen Haver i lastebilen sin i Sandnes før helga. Hun er innstilt på å la bilen stå parkert så lenge som nødvendig.
Foto: Tom Edvindsen / NRKTrine Lill Aronsen Haver (48)
- Yrke: Sjåfør hos Presis vegdrift
- Lønn: Cirka 450.000 kroner
- Ansiennitet: 16 år
- Forbund: Norsk Arbeidsmandsforbund
– Hvorfor streiker du?
– Fordi vi mener lønningene ikke holder tritt med prisstigningen. Og når du i tillegg ser hvordan lederlønningene stikker fra lønningene til oss andre, så føles det veldig urettferdig. LO-leder Peggy Hessen Følsvik krever 5 prosent i lønnsøkning, men jeg mener vi kan gå enda lenger. Kanskje oppi 5,5–6 prosent for å prøve å ta igjen noe av det gapet. Jeg er villig til å streike lenge hvis nødvendig.
– Hvordan vil folk merke at du og dine kolleger streiker?
– Her i Rogaland vil folk blant annet merke at ødelagte veiskilt ikke blir erstattet, og at trær og fortau langs fylkesveiene ikke blir vedlikeholdt.
- LES OGSÅ: Brudd i meklingen – LO ut i storstreik
Kontormedarbeideren
Torsdag satt Cathrine bak pulten sin på Bring på Tananger. Nå tar hun på seg streikevesten.
Foto: Tom Edvindsen / NRKCathrine (49)
- Yrke: Logistikkoordinator i Bring offshore
- Lønn: Cirka 500.000 kroner
- Ansiennitet: 23 år
- Forbund: Handel og kontor
– Hvorfor streiker du?
– Det er for å få opp lønnsnivået nå som det har blitt så dyrt med både mat og drivstoff. Jeg synes også at lønnsforskjellen mellom vanlige ansatte og ledere er for stor.
– Hvordan vil det merkes at du streiker?
– Vi er mange på kontoret som jobber opp mot Equinor, så de vil muligens merke at det vil gå tregere å sende utstyr til og fra plattformene i Nordsjøen.
Matrosen
Matros Thomas Hegreberg dirigerte biler på Boknafjord-sambandet fredag. Han skal ikke tilbake på jobb med det første.
Foto: Rolv Christian Topdahl / NRKThomas Hegreberg (32)
- Yrke: Matros i Fjord 1, på ferja MF Raunefjord som går over Boknafjorden.
- Lønn: Norske matroser har i gjennomsnitt 450.000–500.000 kroner i årslønn.
- Ansiennitet: fem år
- Forbund: Norsk Sjømannsforbund
– Hvorfor streiker du?
– Lønnsveksten har være mye lavere enn prisveksten, spesielt de siste to årene. Det er på matvareprisene, og prisene på strøm, diesel og bensin jeg har merket det mest.
– Hvordan vil folk merke at du streiker?
– Det går normalt fire ferjer over denne fjorden, men hvis jeg og kollegene mine streiker vil MF Raunefjord bli tatt ut av drift. Det blir da ikke lenger fire avganger i timen, men tre.
Fjord 1: – Har respekt for spillereglene
I Fjord 1 er det totalt åtte-ni fergesamband som blir påvirket av streiken rundt om i Norge, ifølge regionleder Tor Kristoffersen.
Tor Kristoffersen, regionleder i Fjord 1.
Foto: Fjord1– Foreløpig rammer streiken samband der det går flere ferger eller der det finnes omkjøringsveier, så det er ingen øysamfunn som blir isolert eller lignende, sier regionslederen til NRK.
Kristoffersen påpeker at de økonomiske konsekvensene vil variere fra samband til samband.
– Jeg har ikke gjort meg opp noen tanker om kravene fra de streikende. Jeg har respekt for de spilleregningene som er i arbeidslivet. Det uheldige er at streiken får konsekvenser for trafikanter og oss som selskap, sier Kristoffersen, som oppfordrer kunder å følge med i media og på Fjord 1 sine nettsider.
Ikea: – Beklagelig
For Ikea sine kunder blir det muligens mer dramatisk. Der må Ikea Furuset i Oslo stenge helt, mens Ikea Slependen vil ha et «redusert tilbud».
– Det er beklagelig at man ikke kom til enighet. Arbeidsgiversiden ved NHO har strukket seg så langt det er forsvarlig. Ikea Norge er, som alle andre bedrifter, opptatt av å sikre trygge og stabile arbeidsforhold, møte kundenes behov og ha bærekraftig og lønnsom drift, sier administrerende direktør i Ikea Norge, Carl Aaby.
– Med høy kostnadsutvikling, inflasjon og økende renter er det viktig at vi får på plass en avtale som også ivaretar disse utfordringene. Vi håper at partene snart er tilbake ved forhandlingsbordet og i mellomtiden vil vi fokusere på å ivareta kundene og medarbeiderne våre på best mulig måte, sier han.