I fjor brukte vi over 3,6 milliarder kroner i norske butikker på «Black Friday», viser tall fra norsk handels hovedorganisasjon, Virke.
– Kunden har bare ei lommebok, og vi vil ha en størst mulig del av den. Derfor har vi de to siste årene hatt tilbud hele uka, sier senterleder Ann Elin Marthinussen ved Amanda Storsenter i Haugesund.
Og det er forventet at vi skal legge igjen enda flere kroner i år. Estimatet er nærmere fire milliarder.
– Vi er nærmest opplært til å gå på salg. Det er en del av forbrukerrollen, sier forskningsleder Arne Dulsrud ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo.
Han mener måten «Black Friday» arrangeres på, skaper en form for hysteri blant forbrukerne.
– Men det betyr ikke at forbrukeren er dum, sier han.
Salgsvarer blir hengende i skapet
– Jeg kommer alltid hjem med noe jeg ikke har bruk for når det er salg, sier Shadi Ali Zada.
Hun og venninna, Solrun Amland Nilsen har fri fra jobb og jakter gode tilbud.
Fenomenet «Black Friday» kom til Norge fra USA for åtte år siden. Siden har det blitt mer og mer populært. I år varer salget ei hel uke flere steder. Og for mange er det starten på julehandelen.
– Jeg skal kjøpe mest julegaver, men jeg har også lyst å shoppe noe fint til meg selv, sier Amland Nilsen.
Veldig unorsk oppførsel
– Overraskende. Og veldig lite norsk, mener forfatter og rakettforsker Julien Bourrelle.
Kanadieren er utdannet rakettforsker. Men han har også skrevet flere bøker om nordmenns oppførsel.
– Nordmenn er veldig rolige av natur. Som kanadier er jeg vant med amerikanske tilstander når det er salg. Men at nordmenn skulle oppføre seg slik, forundrer meg, sier Bourrelle.
Han mener nordmenn er avhengige av salg for å legge av litt ekstra penger. Fordi veldig mange ikke har variable inntekter.
Shoppingboomen kan stoppes
Selv om det spås at nordmenn vil bruke mer penger på årets «Black Week» enn fjoråret, kan trenden stoppes.
– Mange foretak er opptatt av samfunnsansvar. Og vi ser stadig flere motkulturer, som «Green Week». Dette vil det komme enda mer av i fremtiden. På lang sikt vil det trolig virke inn på salget, mener forskningsleder Arne Dulsrud.