Denne uka går vi i svart – og blir typisk unorske

Butikkene kjemper om lommebøkene våre, og vi tømmer dem for milliarder. – Kunden har bare ei lommebok, og vi vil ha en størst mulig del av den, sier senterleder

Shadi Ali-Zada og Solrun Amland Nilsen på Black Friday

Venninnene Shadi Ali-Zada og Solrun Amland Nilsen skal legge igjen en del penger på salg.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

I fjor brukte vi over 3,6 milliarder kroner i norske butikker på «Black Friday», viser tall fra norsk handels hovedorganisasjon, Virke.

– Kunden har bare ei lommebok, og vi vil ha en størst mulig del av den. Derfor har vi de to siste årene hatt tilbud hele uka, sier senterleder Ann Elin Marthinussen ved Amanda Storsenter i Haugesund.

Ann Elin Marthinussen

Ann Elin Marthinussen ved Amanda Storsenter i Haugesund har invitert kunder til salg hele uka. 

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Og det er forventet at vi skal legge igjen enda flere kroner i år. Estimatet er nærmere fire milliarder.

– Vi er nærmest opplært til å gå på salg. Det er en del av forbrukerrollen, sier forskningsleder Arne Dulsrud ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo.

Han mener måten «Black Friday» arrangeres på, skaper en form for hysteri blant forbrukerne.

– Men det betyr ikke at forbrukeren er dum, sier han.

Salgsvarer blir hengende i skapet

– Jeg kommer alltid hjem med noe jeg ikke har bruk for når det er salg, sier Shadi Ali Zada.

Hun og venninna, Solrun Amland Nilsen har fri fra jobb og jakter gode tilbud.

Black Friday

Det er forventet at vi bruker nærmere fire milliarder på shopping denne uka.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Fenomenet «Black Friday» kom til Norge fra USA for åtte år siden. Siden har det blitt mer og mer populært. I år varer salget ei hel uke flere steder. Og for mange er det starten på julehandelen.

– Jeg skal kjøpe mest julegaver, men jeg har også lyst å shoppe noe fint til meg selv, sier Amland Nilsen.

Veldig unorsk oppførsel

I fjor skapte Black Friday kaotiske tilstander, og folk nærmest slåss i køen for å få de beste tilbudene på Norwegian Outlet i Vestby.

– Overraskende. Og veldig lite norsk, mener forfatter og rakettforsker Julien Bourrelle.

Kanadieren er utdannet rakettforsker. Men han har også skrevet flere bøker om nordmenns oppførsel.

Julien Bourrelle

Julien Bourrelle har skrevet flere bøker om nordmenn etter at han flyttet hit for åtte år siden. Deriblant «The Social Guidebook to Norway»

Foto: Nina Alida Nordbø

– Nordmenn er veldig rolige av natur. Som kanadier er jeg vant med amerikanske tilstander når det er salg. Men at nordmenn skulle oppføre seg slik, forundrer meg, sier Bourrelle.

Han mener nordmenn er avhengige av salg for å legge av litt ekstra penger. Fordi veldig mange ikke har variable inntekter.

Shoppingboomen kan stoppes

Selv om det spås at nordmenn vil bruke mer penger på årets «Black Week» enn fjoråret, kan trenden stoppes.

Arne Dulsrud

Forskningsleder Arne Dulsrud ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener det er måten salget arrangeres på som gjør forbrukeren hysterisk.

Foto: Kjartan Ovesen, NRK

– Mange foretak er opptatt av samfunnsansvar. Og vi ser stadig flere motkulturer, som «Green Week». Dette vil det komme enda mer av i fremtiden. På lang sikt vil det trolig virke inn på salget, mener forskningsleder Arne Dulsrud.