Hopp til innhold

Tar med datteren på skolen

Roger Østbø Byre fikk ikke til teorien på skolen, men med tilrettelagt undervisning og lærlingordning begynner ting å ordne seg.

Roger Østbø Byre og familien

Roger har tattmed seg hele familien når han skal lære naturfag.

En ny rapport slakter fagopplæringen i videregående skole. Men i Rogaland blomstrer lærlingeordningen. Elever som sliter på skolebenken, får bedre oppfølging.

For Roger Østbø Byre og samboer Charlotte Braut Tveit har utfordringene vært ekstra store. Med en tre måneder gammel baby, og begge på skolebenken for å ta naturfag kan det være vanskelig å få ting til å gå i hop.

– Ikke så ofte vi får barnevakt på morgenen, så da tar vi henne med, forteller Østbø Byre som er tømrerlærling.

Les også: Rekordmange lærlingplasser innen olje og industri

Les også: - Olja bør ta inn flere lærlinger

Skolelei og uten motivasjon

Hans Petter Bø ved opplæringskontoret

Hans Petter Bø er ute i bedrifter og følger opp lærlinger.

Foto: Thomas Ystrøm

Han var skolelei og klarte ikke realfagene, men nå får han får tilrettelagt undervisning ved Gand videregående skole. Ved siden av han sitter samboeren med datteren på armen, og begge har naturfagsbøker slått opp på pulten.

Roger og familien er heldige. De bor i det fylket som er best i landet på lærlinger med motivasjonsvansker. Nøkkelen til suksessen er samarbeid og tillit, godt hjulpet av et næringsliv som går så det griner. Nå ser resten av landet mot Rogaland.

Les også: Kamp mot skuleavhopparane

– Tiltaket for lærlinger med motivasjonsvansker er unikt for Rogaland. Vi har satt det i gang sammen med opplæringskontorene, og nå ser vi jo at folk vil komme å se hvordan det fungerer, forteller Kjell Reidar Hetland i Rogaland fylkeskommune.

Må følge opp lærlinger ute i bedrifter

Kjell Reidar Hetland

Kjell reidar Hetland er fornøyd med lærlingordningen.

Foto: Thomas Ystrøm

Og for opplæringskontorene har det sine fordeler at de nå følger lærlingene tettere opp. Hans Petter Bø ved opplæringskontoret i Rogaland er ute på en bilmekanikerbedrift for å se hvordan lærlingene klarer seg. Og han er fornøyd.

– Det er viktig for oss å ikke sitte inne på kontorene, men være ute. Hvis vi bare setter ut en lærling og trekker oss unna så kan det by på en del utfordringer og det kan bety at det blir en del ekstrajobb for bedriften. Og da vil de kanskje ikke i neste runde, sier Bø.

For Roger og familien har den tilrettelagte undervisningen betydd at matematikken er unnagjort, og at fagbrevet nærmer seg.

– Jeg tok opp matematikken på 2,5 måned, og fikk en ganske god standpunktkarakter. Så nå er de bare naturfaget igjen, sier Østbø Byre.