Hopp til innhold

Ber ansatte leie ut privatbilen sin til kolleger

I Sandnes er det ingen parkeringsplasser utenfor det nye rådhuset. Kommunen vil ha bilbruken ned, og legger opp til omfattende delekultur.

Lånebil i Sandnes

PRIVATBIL: Mette Fossan utenfor det nye rådhuset i Sandnes som åpner dørene denne uka. Utenfor er det ingen parkeringsplasser. Ansatte som likevel vil kjøre egen bil, blir oppfordra til å låne den ut til andre i arbeidstiden.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

– Noen må av praktiske årsaker bruke bilen til arbeid. Da ønsker vi at de gir fra seg nøkkelen når de kommer på jobb, slik at andre kommuneansatte kan disponere bilen i arbeidstiden, forklarer Mette Fossan i Sandnes kommune.

Delekultur og miljø står sentralt når kommunen har valgt bort stor parkeringsplass utenfor det nye rådhuset som åpner denne uka. Målet er at ansattes privatbiler kan brukes av kollegene, selv om dette kan være en barriere for mange.

– Vi har et personlig forhold til bilen, og kanskje oppleves det som litt skummelt å leie den ut, sier Fossan.

Nå skal kommunen finne gode løsninger for forsikring, vedlikehold og skaffe systemer som registrerer hvem som bruker bilene.

– Som å dele kone

Å legge til rette for bildeling reduserer bilbruken, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

– Bildelere har minst en tredjedel lavere bilbruk enn bileiere, sier forsker Vibeke Nenseth, som roser initiativet i Sandnes.

Sandnes rådhus

Sandnes kommune betalte ut halvannen million kroner i kjøregodtgjørelse for å flytte ansatte i arbeidstiden i 2018. Nå satser de heller på deling av den kommunale bilparken.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

Over 6000 norske bileiere har gjort bilene sine tilgjengelige for deling. De første ordningene startet for 20 år siden.

– Da mente flere at det å spørre om å dele bilen var det samme som å spørre om å dele kone. Så uvant var det. Sånn er det ikke lenger, sier Nenseth.

Vanlige folk kan bruke kommunale biler

I tillegg til at kommuneansatte kan dele privatbiler, skal innbyggere og besøkende i Sandnes få låne kommunale biler etter arbeidstid.

374 ansatte på rådhuset skal dele på fem elbiler, fem elsykler og fem elsparkesykler når de har oppdrag utenfor arbeidsplassen.

– Kommunens biler er som oftest ikke i bruk etter klokken 16 i hverdagene. Da bør det ikke være noe i veien for at andre skal kunne få bruke dem, sier Fossan i Sandnes.

I Halden kan innbyggere og turister låne en Jaguar på kveldstid og i helger. Ett av målene er å minske forskjellen mellom fattig og rik. Snart er en lignende løsning på plass i Sandnes.

– Vi regner med å sette i gang etter sommeren. Ordningen vil fungere som en bilpool, sier Fossan.

Parkering for sykler – ikke biler

Kommunen har mellom 160 og 200 biler, blant annet i hjemmetjenesten, som også blir en del av ordningen.

Sandnes-rådmannen legger fram budsjettet

Bodil Sivertsen.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Her skal vi gå, sykle og reise kollektivt. Nå er det parkeringsplasser for sykkel som gjelder, sier rådmann i Sandnes, Bodil Sivertsen.

Rogalendingen er kjent for å være glad i privatbilen, og mange protesterte på ny bomring i fjor. Bare rundt ti prosent reiser kollektivt i Stavanger-regionen. I Oslo er kollektivandelen 25 prosent.

– Det er klart; dette er en omstilling for folk. Det tar litt tid å endre holdninger, sier hun.