Fra 1. november skal alle tunge kjøretøyer ha fem millimeter mønsterdybde i vinterdekkene. I dag er reglene bare tre millimeter. De nye reglene er innført for å få bukt med utenlandske kjøretøy som sliter på norske vinterveier.
Fylkesleder i Norsk Lastebileierforbund, Tor Bjarne Asheim, er glad for de nye tiltakene, men mener likevel at vogntogene vil få problemer på E39 mellom Kristiansand og Stavanger vinterstid.
– De kjører med toakslede biler, og det er ikke så bra på vinterveiene i Norge. Jeg tror ikke nye vinterdekk vil hjelpe så mye. Hvis de ikke har kjettinger og det de trenger å ha med seg, så hjelper det lite, sier Asheim til NRK.no.
LES OGSÅ:
Mener sjåførene bør registrere seg
For å unngå stadige utforkjøringer og trailere som står på tvers på norske vinterveier må kontrollen av kjøretøyene intensiveres når de krysser Norges grenser, mener fylkeslederen.
– Nylig reiste jeg selv til Danmark en tur, med tung bil. Da måtte jeg registrere meg for å slippe inn i landet. Og det trenger jeg ikke å gjøre i Norge.
LES OGSÅ:
| | |I dag kjører også mange utenlandske vogntog uten å betale ved bomstasjonene.
– Statens vegvesen må trykke på, og sørge for at autopass-kravet kommer fortest mulig. De har jo lovet det i lange tider nå, sier Asheim.
Vegvesenet: Nye dekk vil hjelpe
Hos Statens vegvesen mener senioringeniør Tore Eikeland at strengere krav til dekk med tverrgående mønster vil hjelpe på ulykkesstatistikken.
Han mener likevel at kontrollen ved grensene er for dårlig, og er enig med lastebileierforbundet om innføring av autopass for å holde farlige utenlandske sjåfører unna norske vinterveier.
– Ja, det har jeg forståelse for. Vi jobber med saken, men den burde vært avgjort nå, sier Eikeland til NRK.no.