Hopp til innhold

– Må øve mer på voldelige skolehendelser

Bare 67 prosent av skolene på Sør- og Vestlandet har hatt en beredskapsøvelse for alvorlige skolehendelser i løpet av de siste tre årene. – Ikke nok, mener kunnskapsministeren.

tri

Skolene må øve på uforutsette voldelige hendelser, på samme måte som de øver på brann, det mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Vi må være forberedt på at også ting som er forferdelige kan skje. Situasjoner hvor noen kan bruke våpen, eller gå direkte etter barn og unge for å gjøre dem vondt, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Og han mener norske skoler må være bedre forberedt på slike hendelser, enn de er i dag.

– Vi burde øve på det vi kaller uforutsette voldelige hendelser, på samme måte som vi øver på brann, sier Røe Isaksen.

Så langt i 2016 har åtte trusler blitt rettet mot norske skoler, mot ni i løpet av hele fjoråret.

Fra 2012 til 2014 er trusler mot norske skoler nærmest ikke-eksisterende. Tall NRK har hentet inn viser at det i løpet av de tre årene ble fremmet fire trusler mot skoler i Norge.

Dårligst på Sør- og Vestlandet

Første februar publiserte Utdanningsdirektoratet tallene for hvor mye norske skoler øver på farlige, voldelige hendelser. Eksempler på slike hendelser kan være gisselsituasjoner, skoleskyting og annen pågående vold.

På landsbasis har 73 prosent av skolene hatt en beredskapsøvelse for dette i løpet av de tre siste skoleårene.

Av landsdelene kommer Sør- og Vestlandet dårligst ut. Her har bare to av tre hatt slike beredskapsøvelser i løpet av siste tre årene.

Vet ikke hvordan

.

Bjørn Ivar Kruke

Bjørn Ivar Kruke ved UiS mener det øving ved skolene bør komme i gang så fort som mulig.

Foto: NRK

– Flere skoler bør ha øvelser. Vi vil kontakte politiet og politidirektoratet, sier Norunn Eide, som er sikkerhetsansvarlig i Utdanningsdirektoratet.

Ved enkelte skoler synes de det er vanskelig å vite hvordan og hvor ofte man skal gjør dette.

– Det er så mye forskjellig som kan skje og jeg kan ikke lage noen sikre rutiner for alt, derfor synes jeg det er vanskelig, sier rektor Margrethe Hjardeng ved Madlamark skole i Stavanger.

– Arbeidet må skje nå

– Det er vanskelig å være godt nok forberedt på alvorlige hendelser, sier Bjørn Ivar Kruke.

Han underviser i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger, og mener det ikke er lett å si noe om når man har øvd nok. Men det er viktig med øving, og at det skjer på en realistisk måte, sier Kruke.

Haster det med å komme i gang?

– Dette arbeidet må skje nå. Vi må gjøre det før vi får den første hendelsen på en norsk skole, sier Kruke.

Skolen er trygg

Selv om det nå er et stort fokus på alvorlige skolehendelser, sier politiet at risikoen for dette ikke har økt. Kunnskapsministeren påpeker også at det er ingen grunn til å føle redsel.

– Norsk skole er trygg, men vi må også være forberedt på at de utenkelige tingene kan skje, sier Røe Isaksen.