NRK Meny
Normal

45 000 liter dieselolje har lekket ut fra den norske riggen

Bergingseksperter har tatt seg ombord i Transocean Winner som i uværet i forrige uke gikk på grunn utenfor Skottland.

Møtte et kraftig uvær utenfor Skottland.

Britiske bergingseksperter har tatt seg ombord i Transocean Winner som i uværet i forrige uke gikk på grunn utenfor Skottland.

– Så snart vi får gjort undersøkelser av tilstanden på riggen, vil vi ha en mye bedre oversikt over hva det er vi må håndtere her. Det betyr at vi kan utarbeide og gjennomføre en mer detaljert beringsplan.

Det sier Hugh Shaw som er talsmann for de britiske maritime bergingsmyndighetene til BBC .

Et bergingslag på åtte personer har tatt seg ombord i Transocean Winner for å undersøke ødeleggelsene av riggen.

Det skal ha lekket ut mer enn 45 000 liter fra tanker ombord i riggen. Så langt skal det ikke være observert spor etter dieselen på havoverflaten..

På vei fra Stavanger til Malta

Tansocean Winner grunnstøtte mandag i forrige uke, og ifølge BBC har mer enn 45 000 liter dieselolje lekket ut fra tankene ombord i riggen.

Dieselolje i Karmsundet

Diesel er en langt lettere oljetype enn tungolje, og er dermed også langt mindre farlig for miljøet. Bildet viser et utslipp i Karmsundet i Rogaland.

Foto: Kystverket

På vei fra Norge til Malta mandag, mistet riggen slepet og gikk på grunn nær Carloway på øya Lewis på Hebridene. Riggen skulle skrapes, og hadde ligget i Åmøyfjorden i Stavanger før slepet begynte, skriver offshore.no .

Ingen var ombord i riggen da den gikk på grunn utenfor Skottland.

Transocean Winner var i 2010 med på å finne det som senere skulle bli gigantfeltet Johan Sverdrup-feltet.

Bergingsplan

De åtte personene i bergingslaget brukte tauer for å undersøke skadene på riggen. Det arbeides nå med å få utstyr og forsyninger ombord til dem som jobber med å berge Transocean Winner.

Samtidig undersøker den britiske kystvakten farvannet for å finne den tryggeste ruten for å slepe riggen ut når foholdene gjør det mulig.

Før riggen kan slepes av grunn, skal eksperter undersøke hvordan diesel fra tankene som er ødelagte kan overføres til andre tanker som fortsatt er intakt.