Knapt 60 av de 100 riggene som er sjekket av klassifikasjonsselskapet DNV GL, er i aktiv bruk, og av disse opererer halvparten i særskilt værutsatte områder, skriver Stavanger Aftenblad.
15 av dem som opererer i værutsatte områder og som er underlagt nye krav, har fått ny tillatelse av DNV GL. De resterende riggene er fortsatt i dokumentasjonsprosessen. Flere rigger må bygges om for å innfri kravene.
Riggene i slike områder skal alltid ha et såkalt air gap, en klaring mellom bølgetopp og undersiden av dekkstrukturen, var avgjørelsen DNV GL kom til i juni.
– Vi har jobbet intenst for å forstå hvorfor dette kunne skje og for å unngå at lignende hendelser skal kunne inntreffe igjen, sier kommunikasjonssjef Per Wiggo Richardsen i DNV GL.
I alt 17 vinduer på riggens to nedre dekk ble knust av bølgen, og med de nye kravene skal ikke bølger lenger kunne nå opp til vinduer.
En 53 år gammel arbeider mistet livet, mens fire andre ble lettere skadd da en kjempebølge traff riggen COSL Innovator på Troll-feltet den 30. desember i fjor.
- LES OGSÅ: Riggen var ikke bygget for kjempebølger