Sandnes vil kreve bevis på at Ryfast fortsatt er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Prislappen på sambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren har økt til over 3 milliarder kroner. Nå forlanger Sandnes både ny finansieringsplan og konsekvensutredning.
Mangedoblet
Varaordfører i Sandnes, Pål Morten Borgli, Frp. Foto: Tom Edvindsen.
- Vi føler nå at Stavanger og Vegkontoret har kjørt denne saken veldig fast. Vi ser at beløpene har mangedoblet seg, og da er det på sin plass at folk ser på dette med nye øyne, sier Pål Morten Borgli som er varaordfører i Sandnes.
Han er klar til å ta omkamp om Ryfast. Årsaken er stadig høyere pris. Da Ryfast danket ut Høgsfjord-sambandet i januar år 2000 var prisen godt og vel én milliard kroner. Høsten samme år 1,7 milliarder. Høsten 2003 2,4 milliarder, og nå 3,3 milliarder kroner.
Kritisk gjennomgang
Kommunaldirektør Leidulf Skjørestad i Sandnes mener hele Ryfast må få en ny og kritisk gjennomgang.
- Vi konstaterer at Ryfastprosjektet har fått en dramatisk kostnadsøkning. Det vi er opptatt av er å kvalitetssikre samfunnsøkonomien for prosjektet nå, i forhold til de data og tall som ble lagt til grunn da det ble gjennomført en konsekvensutredning for noen år tilbake, sier Skjørestad.
Andre alternativ
Politikerne i Sandnes skal si sitt om saken over nyttår, men varaordfører Borgli er ikke i tvil om utfallet.
- Hos oss tror jeg det blir enstemmig. Så får vi håpe at politikere i fylkeskommunen er modige nok til å tørre å se på saken på ny, og vurdere kostnadene som nå kom fram opp mot andre alternativ. Det hadde jeg håpet på at de er modige nok til å gjøre, sier Borgli.