- Det at man bygger en firefelts motorvei kloss inntil et boligfelt der kaffekoppene allerede i dag står og hopper på terrassen hos folk, det synes jeg er det beste momentet for å lage tunnel, sier bydelsleder Arnt H. Steinbakk i Stavanger.
Ombestemte seg
Den nye fire-felts-tunnelen skal komme ut like ved der Byhaugtunnelen starter på Tasta, dersom det blir slik Statens Vegvesen konkluderte den 22. desember. Men problemet er at det samme Vegvesenet, 20 dager tidligere, sa at det var billigere og bedre med en lang tunnel, under boligområdet.
Men så protesterte Stavanger kommune, og deretter ble konklusjonen endret. Bydelsleder Arnt H. Steinbakk i Tasta bydel frykter at Vegkontoret er blitt presset av politikerne.
- Jeg synes det kan være på tide å trekke inn en uavhengig instans. Transportøkonomisk institutt eller tilsvarende institusjoner som kan gå inn og se på det hele med nye briller og et objektivt syn, sier Steinbakk.
- Feil ved første rapport
Sjefingeniør i Statens Vegvesen, Per Einar Lædre avviser tvert at det har vært politisk press.
- Overhodet ikke. Det var rett og slett feil ved den første rapporten, sier Lædre, som står fast på at Vegvesenet anbefaler det som er faglig best.