Flere av syklistene i Oslo i dag var klare på at sykkelnettet i hovedstaden kunne vært bedre.
– Det er liten plass og man blir klemt inn mellom trikkeskinnene, så jeg sykler med nervene i høyspenn, sier Truels Zeiner-Henriksen.
– Det kan absolutt bli bedre, ikke minst bredere sykkelfelt i sentrum, sier Jostein Håvaldsrud.
Statens veivesen og Oslo kommune ønsker å forbedre sykkelveinettet i Oslo, og har derfor laget et kartløsning på nett der folk kan merke av hvor de sykler. Slik vil kommunen skreddersy veinettet etter syklistenes ønsker.
– Vi trenger å prioritere syklister tydeligere i trafikken og da vil jeg gjerne høre med folk hvor skoen trykker og hva vi kan gjøre bedre, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V).
- LES OGSÅ:
– Svikter syklistene
Hun mener syklistene er taperne i forslaget til statsbudsjett, som regjeringen presenterte i dag.
– Regjeringen har sviktet syklistene. En tilskuddspott på 10 millioner er nærmest en hån mot kommuner som forsøker å fart på sykkelsatsingen, sier Melby.
Byråden mener at utbyggingen i Oslo vil ta lengre tid hvis ikke budsjettforhandlingene fører frem.
– Interessen for sykling er stor, og i Oslo skal vi doble sykkelandelen fra 8 til 16 prosent for å få ned klimagassutslipp og redusere luftforurensning i byen. Det lar seg ikke gjøre dersom ikke staten stiller opp med større midler til bygging av sykkelvei, sier Melby.
- LES OGSÅ:
– Vil bli en av Europas beste sykkelbyer
Likevel vil byråden at du går inn på denne nettsiden, og tegner inn hvor du savner sykkelveier. Svarene vil de bruke til en ny sykkelveiplan, som skal bli ferdig til våren.
– Jeg mener det er mer demokratisk når vi får innspill fra folk enn om det bare er byråkrater som sitter og tegner opp disse kartene, sier Melby.
I planleggingen av det nyte sykkelveinettet har kommunen også hentet inn erfaringer fra andre byer og land som har lyktes med sin sykkelsatsing.
– Jeg vil at Oslo skal bli en av Europas beste sykkelbyer, sier byråden bestemt.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: