Hopp til innhold

Venstre: – Dårligere kollektivtilbud med MDG

Byrådets budsjettforslag vil gi et dårligere kollektivtilbud neste år, mener Venstre. Årsaken er at Ruter ikke får full kompensasjon for den økte merverdiavgiften på kollektivreiser, som regjeringen vil ha.

Ellingsrudåsen stasjon

FRYKTER DÅRLIGERE TILBUD: Hvis merverdiavgiften på kollektivreiser øker frykter Venstre at tilbudet blir dårligere.

Foto: Olav Juven/NRK

– Når Ruter får høyere utgifter til moms mener jeg byrådet bør kompensere det fullt ut, sier nestleder i bystyrets samferdselskomité, Guri Melby (V).

Regjeringen forslår å øke merverdiavgiften på kollektivreiser fra 8 prosent til 10 prosent neste år. For å unngå økte billettpriser, har Ruter beregnet at tilskuddet de får fra Oslo kommune må økes med 38 millioner kroner. Men byrådet foreslår å holde kompensasjonen på 23 millioner, viser tilleggsinnstillingen til budsjettforslaget for neste år, som ble presentert torsdag.

Guri Melby

DÅRLIGERE TILBUD: Venstres Guri Melby frykter for dårligere kollektivtilbud hvis merverdiavgiften øker.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Det er ikke Oslo som bevilger pengene - kommunen videreformidler et tilskudd fra staten. Men det potensielle gapet på 15 millioner kroner, som Ruter har beregnet hvis merverdiavgiften øker, ligger verken inne i statsbudsjettet eller i byrådets budsjettforslag.

Venstre-representanten mener dette er for dårlig og frykter økte billettpriser eller dårligere kollektivtilbud.

– I en tid med sterk vekst i Oslo og Akershus må vi ha et kollektivtilbud som kan ta imot veksten. Det er også viktig å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Da mener jeg det er feil signal å kutte i kollektivtilbudet. Byrådet bør sørge for at disse pengene kommer på plass, sier Guri Melby.

Mener staten må betale

Melbys etterfølger som byråd for miljø og samferdsel etter høstens valg, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne, mener Venstre skyter over mål.

Lan Marie Nguyen Berg Miljøpartiet De Grønne (MDG) er blitt byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

STATENS ANSVAR: Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) mener staten må betale full kompensasjon.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Det er staten som må kompensere økningen i momsen for kollektivtrafikken. De må dekke mellomlegget, sier Berg.

– Jeg ser ikke noen grunn til at kommunen skal ta ansvaret for det Regjeringen foreslår om økning av merverdiavgiften. Jeg håper at Regjeringen og støttepartiene retter opp i dette i budsjettarbeidet på Stortinget, sier Berg.

Ifølge Berg vil ikke byrådet prioritere å dekke gapet på 15 millioner kroner, hvis merverdiavgiften på kollektivbilletter øker.

– Vi har veldig mange viktige klimatiltak vi ønsker å sette i verk de neste årene for å få ned klimagassutslippene i Oslo, og da ønsker vi å prioritere kommunens penger slik, sier miljøbyråden fra De Grønne.

– Svarteper hos staten

Ruters styreleder, Bernt Stilluf Karlsen, sier de har oppfattet at staten skal kompensere dette fullt ut. I en pressemelding da statsbudsjettet ble presentert sa samferdselsministeren at «økte kostnader for kollektivselskapene vil bli kompensert for gjennom økte bevilgninger over offentlige budsjett».

– «Alle» oppfattet at når merverdiavgiften øker fra 8 til 10 prosent, så lovet staten å kompensere merkostnadene for kollektivtransporten, men det har de ikke gjort, sier Karlsen.

– Svarteper ligger hos staten, sier han.