Det skal nemlig svært mye til for at Justisdepartementet legger seg bort i det geografiske omfanget av eventuelle forbudssoner så lenge de er ordensmessig begrunnet.
– Den ordensmessige vurderingen må politiet foreta, eventuelt i samråd med kommunen, sier statssekretær Pål Lønseth (Ap).
- Les:
- Les også:
– Det er først og fremst en politifaglig vurdering hvor det er ordensmessige utfordringer i forbindelse med tigging, sier han.
Innenfor Ring 2
Regjeringen har foreslått endringer i Politiloven som gir kommunen anledning til å forby tigging på bestemte steder til bestemte tider.
I Oslo bystyre onsdag foreslo Arbeiderpartiet tiggeforbud innenfor Ring 2, utenfor kjøpesentre, på og ved kollektivtrafikk og ved privatboliger fra 1. mai til 1. oktober.
Fremskrittspartiet vil ha tiggeforbud utenfor markagrensa året rundt.
- Les: Forbudt å sove ute
Saken ble utsatt fordi bystyret først vil at Justisdepartementet avklarer hvor store forbudssoner endringene i politiloven gir hjemmel for. Men en slik geografi-fasit vil ikke Oslo få.
– Det er ikke mulig for regjeringen å si hvor i den enkelte kommune det er ordensmessige utfordringer, sier Pål Lønseth.
Tigging og kriminalitet
– Men hva er ordensmessige utfordringer? Er tiggere som ikke gjør noe galt et ordensmessig problem?
– Det er det politiet som må avgjøre. Politiet rapporterer fra tid til annen at det er knytninger mellom tilfeller av mange tiggere samlet på et begrenset geografisk område og kriminalitet. Det kan også være andre elementer ved tigging som er en ordensmessig utfordring.
Stor makt lokalt
Politiet og lokale myndigheter har altså stor makt til selv å fastsette tid og sted for eventuelle tiggeforbud.
– Lokale politivedtekter må godkjennes av Politidirektoratet, og formelt sett kan regjeringen gripe inn i den vurderingen. Men det skal veldig mye til for at departementet går inn og overprøver lokale vurderinger av hva som er en ordensmessig utfordring, sier Lønseth.